Efter många långa funderingar på "slutmontering" till mitt observatorium som ska räcka en lång tid framöver, så föll valet på 10Micron GM2000 HPS. Jag valde också mellan paramounten och asa's motsvarighet. Men efter att läst om funktionerna, och efter att hört missnöjda ASA-användare rekommendera andra monteringar, och läst om tillbakaskickade monteringar / tuber, så körde jag på 10 Micron istället. Lite av en chansning då deras HPS modeller är helt nya och precis börjat dyka upp hos handlare. De har i alla fall enkodrar monterade på båda axlarna, och all programvara i handkontrollen, så inget behov av specifika styrprogram osv.
Lite bilder att börja med:

Bygget av mitt observatorium drog ut på tiden pga rekord-månader på firman, så jag var inte hemma så mkt, och eftersom jag inte har något stativ till monteringen, så fick den snällt vänta på att bygget skulle bli klart. Men i mitten på veckan så var allt ganska färdigt, så jag monterade på takahashin (190MN väntade fortfarande på ny fokuserare).
Jag började med att knappa in koordinater och tid/datum, sen valde jag en 3-star align i handkontrollen och siktade jag in stjärnorna med handkontrollen så de hamnade mitt på ccd'n. Sen bläddrade jag ner till polar-align i menyn och då slewade monteringen till en stjärna jag valde, och bad mig sedan justera alt/az skruvarna på monteringen tills stjärnan hamnade mitt på ccd. Efter det gjorde jag en ny 3-star align och valde sedan att lägga till 4 extra stjärnor till pekmodellen att centrera med handkontrollen (har sedan upptäckt att det går att göra mkt lättare genom maxim). Sen beräknade handkontrollen ut att jag borde ha ungefär 25 arcsec träffsäkerhet över hela himlen. Provade att slewa till en stjärna jag inte kalibrerat på i en annan del av himlen, och den hamnade 4-5 pixlar från centrum på ccd! Mer justeringar hann jag inte göra innan molnen drog igen, gjorde trots allt bara en poljustering, bör nog förfina den ytterligare, och lägga till några extra stjärnor till handkontrollens pekmodell. Resten av kvällen gick åt för att koppla takmotorn och belysningen till det trådlösa styrsystemet.
Två dagar senare klarnade det upp, men sittandes i soffan så tänkte jag att det var dags att provköra remote hemifrån. Så jag slog på belysningen och startade takavrullningen med mobilen medans jag kollade allt via webbkameran. Sen var det bara att klicka på hästhuvet i planetarium-programmet och välja "slew to" , så hamnade den mitt i prick. Och eftersom jag glömde koppla i guide-kabeln när jag senast var i obset, så fick det bli oguidat. Här är en länk till min första test-bild... 3st oguidade 20min halpha exponeringar: http://astronet.se/view_image.php?id=1657
Länk till croppat hästhuvud i 100% pixelstorlek: http://farm8.staticflickr.com/7201/6902 ... fa19_o.jpg
Monteringen beräknar atmosfärisk refraktion beroende på höjd och lufttryck som matas in, och trackar i både Ra & Dec, så även om man har ett litet pol fel så kompenseras driften genom den inbyggda dec-trackingen. Men den motverkar förstås inte fältrotation, så en exakt polinställning är nog att föredra. Det rekommenderas att man kör med upp till 20-25st stjärnor i pekmodellen, så får man som bäst resultat i oguidade exponeringar, så jag tycker jag fick till ett riktigt bra resultat redan nu med bara en poljustering och 4 extra stjärnor!
Återkommer med mer resultat och tankar kring monteringen allt eftersom jag kör vidare