Jag följer lite sporadiskt vad som händer på franska forumet Astrosurf.
Jag snubblade över något verkligen originellt: skisser av Jupiter som sätts ihop till en heltäckande karta och som sedan animeras i 3D.
Teckningarna: http://www.astrosurf.com/ubb/Forum15/HTML/001872.html
3 animationer: http://vimeo.com/36616521
/*Peter R
Animerade planet teckningar
- Kroppefjäll
- spamtest: JA
Re: Animerade planet teckningar
Vilken grej! Vilka teckningar! Samtidigt undrar man ju lite, med den enorma detaljrikedom så kan han/hon ju knappast ha skissat upp den med ögat vid okularet? Eller? Till och med månarna är väldetaljerade, något som jag antar inte bara kräver rejält stor optik av fantastisk kvalitet, utan även en atmostfärisk stabilitet av sällan skådat slag. Man får säkert en bibba förklaringar i texten som man missar på grund av att man inte förstår ett enda ord franska
/Björn

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
COBS signatur MANad
Jag får intrycket att allting verkligen är skissat med ögonen vid okularen. I Frankrike står Jupiter c:a 10-14° högre än här så vi kanske kan göra om samma sak om 2 år när Jupiter befinner sig på samma höjd.
I stora drag står det att han har sammanställt den stora kartan från teckningar gjorda mellan 19 nov och 17 dec med en C9,25 och en 406mm Dobson med binoviewer och 470x förstoring.
Det tog runt 20 timmar att föra över alla detaljer från skisserna till masterkartan.
Sedan bad han en kompis göra animationen och att även ta med skisserna på månarna.
De har utgått från den 10 december för att bestämma Jupiters fas, ljusförhållanden, placeringen av månarnas skuggor på planetytan vid transit, okultationer osv.
/*Peter R

I stora drag står det att han har sammanställt den stora kartan från teckningar gjorda mellan 19 nov och 17 dec med en C9,25 och en 406mm Dobson med binoviewer och 470x förstoring.
Det tog runt 20 timmar att föra över alla detaljer från skisserna till masterkartan.
Sedan bad han en kompis göra animationen och att även ta med skisserna på månarna.
De har utgått från den 10 december för att bestämma Jupiters fas, ljusförhållanden, placeringen av månarnas skuggor på planetytan vid transit, okultationer osv.
/*Peter R