Nu i början av veckan läste jag att en gammal "bekant" (en solförmörkelsefotograf) hade upptäckt en ny komet. Det är ovanligt att amatörastronomer upptäcker en komet nu för tiden. Hur som helst så blev komet C/2012 C2 (Bruenjes) bekräftad trots en del kontroverser. Jag skulle nog ha kunnat bekräfta komet Bruenjes redan tidigare i veckan men vädret var inte mig nådig nog efter solnedgången.
Jag riktade min 10-tums GSO-dobson-tub mot den V=5.95 stjärnan HD9780 i Pisces. Jag hade önskat skriva ut en detaljerad sökarkarta för att finna kometen, men tyvärr började min skrivare bråka med mig. Min skrivare är 16 år gammal och bör nog bytas ut. Jag fick helt sonika rita in några extra fältstjärnor (ned till 11 magnituden) på Uranometria-kartan för att förenkla obsen av komet Bruenjes.
När jag väl hade stjärnhoppat hit (tog en minut, typ) så försökte jag lokalisera komet C/2012C2 (Bruenjes), och se!, där syntes den bleka lilla rackaren! Den var så pass ljussvag att jag inte kunde bestämma en nogrannare totalmagnitud på komet Bruenjes, men den var av ca 12 mag, 1'.5 komadiameter och DC=1-2.
Kvällens andra höjdpunkt var jag när jag tittade på Trapetset i Orionnebulosan. Jag tycktes se hur mycket nebulositet här och där, även "The Running Man"!, norr om M42. När jag stod flera centimeter från okularet (Baader Hyperion 8mm zoom okular) och stirrade bekvämt med båda ögonen öppna, så framträdde den femte Trapetstjärnan E med all tydlighet! Även F-stjärnan tycktes komma fram då och då. Jag har sett E- och F-stjärnorna massor med gånger från Australien, men att se dem från Svedala kräver bra seeing och bra optik!
See you at VSP!
/Timo K
Komet Bruenjes och Trapetset
- Kroppefjäll
- spamtest: JA
Re: Komet Bruenjes och Trapetset
Hallå Timo! Jag läste om denna nya komet häromdagen, och gjorde ett försök igår kväll då Heaven's Above listade den vid 8.2 - som för övrigt tycktes vara lite väl ljusstarkt för en som helt nyligen upptäckts... och magkänslan besannades ju... den stod naturligvtvis inte att finna med 5" reflektorn i den för mig svagt upplysta södra delen av himlen.
Gick efter detta in på de lite mer seriösa sidorna och kikade där den var betydligt ljussvagare, runt 12 som du säger.
Läste på någon sida att den kan vara en och samma komet som 1943 "Någonting" (Sökt efter det igen, men hittar inte tillbaka till sidan och namnet).
Jag tyckte också det var väldigt kul att en glad amatör hittade denna, i stor konkurrens med automatiserade teleskop både på och ovan mark! Det sägs ju att amatörerna i princip nästan har spelat ut sin roll när det gäller att hitta nya kometer, och det är ju extra kul när motsatsen bevisas!
Gick efter detta in på de lite mer seriösa sidorna och kikade där den var betydligt ljussvagare, runt 12 som du säger.
Läste på någon sida att den kan vara en och samma komet som 1943 "Någonting" (Sökt efter det igen, men hittar inte tillbaka till sidan och namnet).
Jag tyckte också det var väldigt kul att en glad amatör hittade denna, i stor konkurrens med automatiserade teleskop både på och ovan mark! Det sägs ju att amatörerna i princip nästan har spelat ut sin roll när det gäller att hitta nya kometer, och det är ju extra kul när motsatsen bevisas!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
COBS signatur MANad
Re: Komet Bruenjes och Trapetset
Helt nyligen blossade en komet upp som blev helt exceptionell, C/2011 W3 Lovejoy. Det var min australiske kompis Terry Lovejoy som råkade upptäcka kometen. Det var en sk solstrykare som blev enormt ljus vid perihelium. Ingen trodde att komet Lovejoy skulle överleva solpassagen, men se det gjorde den! Tyvärr syntes inte kometen från Sverige.
http://www.google.se/images?hl=sv&sourc ... group&sa=X
/Timo K
http://www.google.se/images?hl=sv&sourc ... group&sa=X
/Timo K