M92 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M92 - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M92
Exponering: 60min 10x6
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Jag lovar, detta är den sista stjärnbollen för denna säsongen :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M92 - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Snart bara du som är ute på sommar nätterna.:)
'
Kan ju tipsa om att spara en och annan död pixel . Det underlättar när man ska se om nån snor den :)
Lite minde brusig och lite mindre kantiga stjärnor så hade den fått 12 poäng :)

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt. Ja nog får man börja se upp eller nått. Lite grynig var den såg jag nu också. Lite Deep Sky noise filter gjorde susen :D

Att stjärnotna är lite kantiga är Vixens fel. Får nog lära mig nåon teknik som fixar detta också. När stjärnorna precis är så stora så att dom bildar spikes kan det bli lite knepigt. Dom blir helt enkelt fyrkantiga på något vis.

Något tips? Mvh//Micke
Timo

M92

Post by Timo »

Micke,
gå ner i exponeringstid till kanske 4 minuter.
Sen kan även liten "överbehandling" fylla mellanrummet mellan
spiksen med ett lät "dis". Beror på vad man gör. Här kan du testa lite
själv - vad gör saturering, DDP m.m. Du kommer att se vad som påverkar
stjärnorna minst och kan då behandla därefter.

Sen är "absolut skärpa" bland det viktigaste. Så du måste ha ett bra program att ställa skärpan med ! Maxim är bara "så där" ! Vidare skulle inte jag köra med en skärpeinställning på 10 exponeringar utan ändra den efter den 5:e exempelvis.
Och ju sämre atmosfäriska förhållanden ju mer smetar stjärnorna ut sig.

Om du tittar på sekundärhållaren så är armarna relativt kraftiga och jämfört med en bättre Ritchey Chretien så är Vixens ungefär dubbelt så tjocka. Ju tunnare de är desto mindre smetar stjärnan ut sig. Så att helt bli av med det kan nog vara svårt.
Men testa gärna det jag föreslår så får du se.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bengt

Re: M92

Post by Bengt »

Ja håller med Timo . Du måste nog gå ner i exponeringstid . Just m92 är lätt att bränna centrum på . Blinka din mot min och nej där var inga nya stjärnor:)

Däremot var dina markant mycket större . Kanske lite minskning av dina stjärnor skulle göra susen ?

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Fin stjärnboll men just på klotformiga stjärnhopar vinner man inte mycket på lång exponeringstid.

Själv kör jag max 2 till 3 min annars blir stjärnorna överexponerade och konstiga.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej på er!

Ja detta var nog lite slarvigt gjort. Ville fånga så mycket som möjligt med mitt nya teleskop innan det var för sent så jag bara sög in så många minuter som möjligt utan egentligen finlira. Körde på vad jag brukar göra dvs. 6 minutare av ren vana. Är nog inte optimalt som ni säger på stjärnhopar och framför allt inte med detta teleskopet som ju är "snabb" i optiken.

Nu lär det i varje fall inte bli något mer för än nästa säsong. Då ska jag skynda lite mer långsamt :)

Mvh //Micke

Return to “Bilder”