NGC2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Mats

NGC2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2244 Rosettnebulosan
Exponering: 11x10min
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 383 LC
Kommentar: Kan någon här på forumet säga vad som orsakar de störningar som man kan se på denna bild? Den är tagen med min Atik 383LC, 11x10min vilket normalt skulla ha räckt till en hygglig bild, bra nog att titta på i alla fall. Men nu är det fullt av utsträckta färgband i bakgrunden. Guidningen var ovanligt dålig denna kväll med drift som sträcker stjärnorna i samma riktning som färgbanden. Men varför denna grovkornighet? Det fanns en del cirrus på himlen, men inte så mycket. I normala fall behöver jag varken darks eller flats, bilden blir bra ändå. Jämför med http://www.matsolsson.net/Astrobilder/A ... C5070.html
eller http://www.matsolsson.net/Astrobilder/A ... r/M35.html
Den senaste tagen för bara ett par veckor sedan. Här finns inga sådana störningar, ingen grovkornighet.
Tar tacksamt emot alla tips och idéer.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: NGC2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Post by skafar65 »

Hej

Jag gissar på nästan fullmåne och dis i luften. Typiskt när man ser smuts och dam på bilden så här tydligt också! Nästan som du tagit en flatt bild.

Mvh //Micke
Mats

Post by Mats »

Ingen måne, lätta cirrus på himlen. Vet inte hur mycket de kan ha gjort. Fick mycket goda skärpevärden, så seeingen bör ha varit bra. Huruvida det fanns dis i luften vet jag inte, låga moln syntes söderut. Visst kan det vara en produkt av atmosfäriska förhållanden men det såg mycket bra ut. De senaste två kvällarna jag har fotat har det blivit så här. Jag fick liknande fenomen på den tiden när jag fotade med min Nikon, men aldrig efter det.
Peter R

Post by Peter R »

Hej Mats,
Har du lagt upp bilden direkt som den kom ut ur kameran efter stackning eller har du behandlat / beskurit den?
Bruset verkar peka upp ungefär 20° åt höger dvs det är inte horisontellt. Jag undrar om det avlånga bruset är effekten av att ha stackat bilder som har haft en förskjutning i den riktningen på grund av drift i följet. Hur ser de enstaka bilderna ut direkt ut ur kameran?
Sedan varför du har fått så starkt brus i grunden har jag ingen aning om, men det går att reducera med specialprogram.

Annars fick jag en känsla av igenkänning från Nikon D1X som jag körde med för ett tiotal år sedan. Det var Nikons flaggskepp bland proffskameror på den tiden och tog väldigt fina bilder (tyckte man då). Sensorn var på 1.312 pixlar vertikalt som interpolerades upp till 2.000 med en avancerad algoritm. Det var nästan omöjligt att upptäcka förutom i bruset som blev aningen utraget men bara vertikalt och mycket kortare än ditt.

/*Peter R
Mats

Post by Mats »

Bilden är inte beskuren, bara en lätt lyftning av ljuset efter stackning i Deep sky stacker. Delbilderna ser också brusiga ut, och säkert är det som du säger ett resultat av drift under kvällen. Det verkar bli klart i kväll, på´t igen och se hur det verkar den här gången... Bruset måste ju bero på något. Kanske dis som Micke säger... Får återkomma efter i kväll.
Bengt

Post by Bengt »

Har funderat mkt på detta "fenomen" av vilka orsaker det kan uppstå från mer än de som nämts. Märkligt att det helt plötsligt bara dykt upp om du inte haft detta innan.
Kanske dum fråga. Tänkte du på att kolla du så det inte hade immat igen någonstans i strålgången när du tog denna bild. Häromkvällen hade min ccd immat igen helt och jag fick vädra ut fukten innanför filterhjulet innan jag kunde köra igång.
En annan tanke jag funderat på är om din kylning på din ccd slutat fungera som den ska . Kan ju åstadkomma liknande fenomen.

Bara en tanke.

Bengt
Mats

Post by Mats »

Det där med kylningen har jag också funderat över. Kameran är termostatstyrd och anger temperaturen in till datorn. Där ser allt ok ut och tempen går ner som förväntat. Däremot har jag tidigare ibland fått kortvariga kondensfläckar under nerkylning, så blir det inte nu. Det skulle möjligen kunna ses som ett tecken på att kameran inte kyls ner, men det är ju inte alls säkert.

En helt okyld kamera skulle kanske kunna bete sig såhär. :S Ska nog testa och
köra lite inomhus. Om den blir kall måste man ju kunna känna det.
Timo

Post by Timo »

Vad som för mig är mest märkligt är att du inte fått fram mer av nebulositeten på en exponering av nästan 2 timmar !
Tänkte först att det är taget med en omoddad digtalkamera och kanske max 30 minuter.
De gånger jag fått en så här kontrastlös bild är när jag haft imma någonstans i strålgången.
Hoppas du kommer på vad som är felet/felen.

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze

Post by Lazze »

Det ser ut som en massa heta pixlar som drivit lite pga flex. Tog du några darks vid samma tillfälle?

/Lasse
Mats

Post by Mats »

Nej, inga darks. Jag brukar inte behöva det. Vad det än var för problem så var det inte i kväll. Jag ska strax lägga ut M1 som jag fotat nu. Allt var som vanligt igen, konstigt men skönt... :)

Return to “Bilder”