M97 M108 Ugglenebulosan - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
spamtest: JA

M97 M108 Ugglenebulosan - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M97 M108 Ugglenebulosan
Exponering: 76*3min
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: Canon EOS 550D
Kommentar: Försökte mig på många exponeringar denna gång. Lite ljusföroreningar, som vanligt, och knapp halvmåne. Det verkar som att kameran sitter lite mysko, stjärnorna uppe i vänstra hörnet ser lite fartfyllda ut. Mina flatbilder är inte heller så symmetriska. Har kollat att kameran sitter tätt mot fokustuben, men måste kolla om fokuseraren sitter som den ska. Det finns även kvar en dammring, vet inte hur den överlevde flatbildsdivisionen? (Kalibrerat och stackat i Maxim). Jag har fortfarande lite svårt att hitta den mjuka sköna svärtan i bakgrunden. Men det kanske är för mycket ljus-störningar med för att det skall gå.
Jag har även skruvat lite i Phd guiding. Nu guidar den bra i RA, men är fortfarande svajig i DEC. Kombination av dålig polställning och övervikt (teleskopet alltså...) kanske.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
jorand

Re: M97 M108 Ugglenebulosan - Tomas Wikander

Post by jorand »

Hej Tompa,

En jättefin bild på M97 och M108. Har själv funderat att ge mig på M108 någon gång eftersom jag tycker är en spännande galax visuellt. Det jag brukar göra är subtrahera en mörkerbild från ljusbilden. Resultatet blir en mer utjämnad bakgrund vilket underlättar när du vill sätta en egen svartpunkt. Jag subtraherade min mörkerbild för min Nikon D300 från din ljusbild. Hoppas att du inte tog illa upp. Nu är jag ju svag för mörka bakgrunder så den blev kanske lite för mörk för dig. Jag har satt svartpunkten till 5/5/5.

Hälsningar Jörgen

Image
Tompa

Post by Tompa »

Tackar!

Meka på bara, det är kul att se vad som kan göras! :good:

Jag hade dark-subtraherat vid kalibreringen, om det var det Du menar. Nu har jag mekat lite med bilden, jag håller med om att den gör sig bättre med mörkare bakgrund. Det fanns nog en del gradienter på grund av ljus omgivning.

Sen är jag väl lite väl hungrig som försöker få bägge objekten i samma bild eftersom vinjetteringen blir ganska kraftig i den del av bildfältet där m97 och m108 finns. Man borde väl tappa ganska mycket ljus i bildens utkanter. Eller så tänker jag fel...

Jag skulle gärna ha sett lite rött i ugglan, men man måste nog ha en moddad kamera för det, misstänker jag.

Mvh,
Tomas W
Peter R

Post by Peter R »

Hej,
Jag såg bilden igår och tyckte du hade lyckats jättebra med den men hann inte skriva någon kommentar.
Nu tycker jag din bakgrund är för mörk och man anade flera små galaxer i bakgrunden som verkar ha sotat igen.

/*Peter R
Tompa

Post by Tompa »

Ja, jag tyckte nog först att det blev bättre med mörkare bild. Sitter nu på jobbet och ser bilden från en annan skärm och med "nya" ögon, det blev nog väl mörkt... Det är svårt det här med olika skärmar, min laptop är nog ganska dassig. Jag har gått i fällan förut :D

Men jag ska nog inte skylla på skärmen. Det är lätt att man pendlar mellan ytterligheter när man, som jag, är ovan vid bildbehandling... Det krävs rätt stora förändringar i bilden för att mina ögon skall uppleva förändringen. Övning och tålamod är nog vad som behövs. Och tips från de som passerat detta stadium! Så många tack, Peter!

Jag fortsätter mekandet!
Tompa

Post by Tompa »

Skam den som ger sig... Jag har skruvat lite till och försökt få fram lite mer färger. Har lite svårt att bestämma mig för en bra nivå på svärtan i bakgrunden.

Jag funderar på att ge mig ut och testa samma motiv med iso800 och iso1600 för att se hur kameran uppför sig då. Det är kanske lite snålt att använda iso400? Finns det några bra tumregler avseende val av iso för DSO?

Mvh,
Tomas W

Edit: Ser återigen att bilden blev alldeles för mörk, när jag betraktar den från en "frisk" skärm på mitt jobb. Dags att kasta lap-topen till vargarna...

Return to “Bilder”