M1 Krabbnebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
skafar65

M1 Krabbnebulosan - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M1 Krabbnebulosan
Exponering: 18min L 12x90sek
Fotograf: Mikael Skafar
Teleskop: PlaneWave CDK 17" f 6/8
Kamera: Qcam9 mono
Kommentar: First Light med 17" CDK och 10Micron QCI och Qcam9 kamera. Bilden består av 12 oguidade 90 sekunders exponeringar! Binning 3x3 och en förstoring i Photoshop påverkar kanske bilden åt det negativa hållet men jag tyckte den blev rätt OK. Skärpan är ställd på en höft, sladdar hängandes över hela teleskopet och inte direkt balanserat ger utrymme för förbättringar. Bilden togs också genom en 1,25" näsa av misstag därav en del coma. Jag är grymt nöjd med monteringens trackingförmåga! Det finns en del driftaligment kvar att göra. 10 minuter fick jag och Timo den att stå i princip spot on. Finlirar man den till 20 minuter så lär bilderna man tar då blir riktigt bra! Jag kommer trots det även montera guideutrustning för att få till det där lilla sista som trots allt behövs. Åtta av de 20 bilderna jag tog hade små störningar som man troligtvis kunde räddat med guider. I vilket fall som helst så är det riktigt skönt att vara med på banan igen :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
danhei
spamtest: JA

Re: M1 Krabbnebulosan - Mikael Skafar

Post by danhei »

Skitkul att du är igång igen :good:
Undras vad som komma skall :D
Ska bli mycket spännande att följa.

MVH
/Danne
Peter R

Post by Peter R »

Grattis Micke kul att du äntligen är igång igen efter 1-2 år.
Tomten är ibland bra orättvis. I år önskade jag mig bara en ny motor till min montering och den har jag inte ens fått, medan andra... :D
Med den utrustningen kommer du säkert att skämma bort oss och jag hoppas att det även blir på så kallade vanliga objekt.
Du har bland mycket annat en fin M57 som vi kanske får se i nytt ljus?

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Kul du äntligen är på gång Micke .
Låter som du hade rätt gubbe på plats för driftning.
Om det är något Timo kan så är det att drifta monteringar.

Dina första tester ser ju riktigt lovande ut.

Du lär nog behöva precis som jag 2" filter för att slippa filtervinjetering framöver.

Har du kollat kollimeringen? Ser lite ut som ena paret spikes är lite tjockare?

Som sagt kul det äntligen händer något i det Skafarska observatoriumet igen. :D
Vi ser fram emot lite mer klara bilder framöver.

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Ja det är riktigt kul att vara igång :) Tackar Timo än en gång för stöd vid driftaligment! Första gången ju med EQ montering :)

Teleskopet är inte kollimerat. Det återstår också. En procedur som man tydligen inte kan utföra själv enligt instruktionsboken? Eller de rekommenderar inte det om man inte är mycket erfaren.

Troligtvis behövs 2" filter, här hade jag däremot inte filtersnurran på alls men som sagt 1,25" näsa.

Ja jag tänkte först att jag inte skull lägga upp någon testbild utan vänta tills det blir någon klar bild, men det där vet man aldrig. Det kan dröja ytterligare någon månad eller så. Vill ju så gärna vara med och bidra med något på Astronet som ju är aktivare än på många år, eller rent av någonsin?

Mvh //Micke
jorand

Post by jorand »

Hej Micke!

Roligt att du har kommit igång! 90 sek utan guidning bådar gott för framtiden :) Du har fått med många och fina detaljer för att bara vara 18 minuter total exponering. Nu får vi bara hoppas att nätterna under februari blir bättre ände i januari. Det ska bli roligt att se kommande bilder med en fullt intrimmad utrustning. Lycka till :good:

Hälsningar Jörgen
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Kul att du börjar komma igång igen. Ser fram emot framtida rapporter.
gost

Post by gost »

Stort grattis till first light Micke och kul att du är igång igen! Lycka till med det fortsatta arbetet.
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Måste säga att resultatet är lovande. Känner till ett par Paramount ägare som har slutat guida på upp till 20 miners exponeringar efter genomförd PEC träning då följningen blev så bra att guidningen införde mer fel än den rättade till. Det ser ut som om dina grejer håller liknande kvalitet.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Timo

Post by Timo »

Åter tillbaka från längdskidåkning i Bruksvallarna ser jag att du fått fram bilden på krabban Micke :)
Den blev ju helt OK fastän du bara är halvvägs med fininställningarna än.
Som sista "tweakning" med Pempro som softar ut det verkligen lilla PE-felet du har så misstänker jag som föregående talare att du kanske kan slippa guidern.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars L

Post by Lars L »

Det där ser lovande ut! Får passa på att tacka för den eminenta servicen och hälsa Christer att Klarna ordnade biffen. Har aldrig inträffat tidigare att man får tillbaka pengar, kan erkänna att jag drog på munnen. :D

Mvh Lars L

Return to “Bilder”