M65, M66, NGC3628 Leo Triplet - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Tompa
spamtest: JA

M65, M66, NGC3628 Leo Triplet - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M65, M66, NGC3628 Leo Triplet
Exponering: 21*3min, ISO400
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: Canon EOS 550D
Kommentar: Inte många luckor i molnen den här gudsförgätna vintern... Lyckades ta en timme, från baksidan av mitt hus, när himlen öppnade sig. Kalibrerad och stackad i Maxim, därefter PS. Tycker inte att himlen blir riktigt snygg, känns brusig. Lägger upp bilden ändå i hopp om att någon har nåt tips. Det finns ju mycket ljusföroreningar i området så det kanske inte är mycket att göra. Jag är i alla fall glad för att det äntligen blev något!!!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Robert
Site Admin

Re: M65, M66, NGC3628 Leo Triplet - Tomas Wikander

Post by Robert »

Du har fått till bra detaljer i galaxerna. Ser mycket lovande ut. Bilden är lite åt gröna hpllet. Drar du ner på det gröna och lite mer rött/blått så får du fram bättre färger antar jag. Brukar vara så för mig i alla fall :green:
Tompa

Post by Tompa »

Ja, nog var den grön allt. Har dragit lite i spakarna. Man drabbas nog av något synfel när man sitter och pillar för länge med en bild. Någon sa på ett annat ställe att det kan vara bra att låta bilden vila lite mellan varven, hur rätt är inte det ;)
Nu känns den lite färglös, men det är kanske priset man får betala med tanke på min ljusförorenade miljö...
Lazze

Post by Lazze »

Jag tycker också att galaxerna ser bra ut och speciellt med den exponeringstiden i en ljusförorenad miljö. Det är nog bara det klassiska hejaropet "mer exponeringstid" som gäller om man vill ha mindre brus. Fast stjärnorna ser lite trekantiga ut? Är det någon drift i RA som ger den effekten efter bildbehandling eller kan det vara kameran som inte sitter 100% rätt?

/Lasse
Tompa

Post by Tompa »

Tackar!
De trekantiga stjärnorna finns med från början. Jag använder mitt gamla Explorer 130 med Qcam5 och Phd till guidning. Denna setup ger nog väldigt mycket flex, monteringen är väl på gränsen redan innan guideteleskopet monteras... Det är nog så att jag egentligen får rundare stjärnor utan autoguidning, men man måste ju testa för att komma nån vart :D

Det kanske också kan bero på att jag guidar med ungefär samma brännvidd som jag fotograferar med. Detta i kombination med felaktiga inställningar i Phd kanske gör att Phd "jagar" för mycket. Skall försöka mixtra med "hjärnan" i Phd, men jag har egentligen ingen koll på vad som kan göras. Teleskopet är nog ganska rätt balanserat, men det finns ju ett glapp i både RA och DEC. Men lite glapp skall det väl vara?
Lars L

Post by Lars L »

NGC 3628 ser läcker ut, det gröna stör inte mig. Med tanke på förhållanden och utrustning en fin bild.
Teleskopet är det verkligen inget fel på.

Mvh Lars L
Lazze

Post by Lazze »

Hej igen,
Med spegelteleskop som guider är det större risk för flex, men det brukar inte yttra sig på det viset. Med autoguidning kan man se mängden flex på hur mycket ett objekt flyttat sig från t.ex. första bilden till sista. Det kan ge avlånga stjärnor med långa exponeringar, men jag har inte sett den effekten förr. Gissar fortfarande på att det är något gör att kameran inte är helt vinkelrät mot strålgången som är orsaken till fenomenet.

Jag känner inte så mycket glapp i RA och Dec på min EQ6-a, men jag har heller varken så mycket på den som du har eller så lång tub.
Med en Explorer 650 ovanpå din MN190 så det kan mycket väl vara så att du gott och väl taxar max för vad monteringen gillar vid den brännvidden.

Egentligen tycker jag det är ett väldigt gott betyg åt både montering och balansering att kunna ta så här bra bilder med en sån belastning.
Av ren nyfikenhet, hur mycket motvikter behöver du med din uppställning?

/Lasse
Tompa

Post by Tompa »

Tack för kommentarer! Jag gillar verkligen teleskopet, även om jag inte har så mycket att jämföra med.

Jag har två motvikter, men med min NEQ-6 följer en förlängningsstång till motvikterna, så hävarmen blir ju längre. Vikterna sitter så långt ut som det går, då är balanseringen ok (lite "framtung" i RA).
Belastningen kanske är boven i dramat. Det kanske är så att systemet går i "självsvängning" när Phd jagar guide-stjärnan. Det blir ju lite moment kring RA-axeln. Det borde ju kunna fortplanta sig till DEC-axeln också?
Jag har funderat på att skaffa ett mindre guide-teleskop, men har ändrat mig och sparar nu till en CCD-kamera med OAG. Det borde ju vara det mest viktekonomiska.

Mvh,
Tomas W
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Vad för kamera vill du ha då?
Tompa

Post by Tompa »

Just nu går mina tankar mellan Kodak 8300 eller 3200-sensor... Men jag har svårt att bestämma mig. Ska man välja bort anti-blooming och gå för en 3200 med bättre fotometriska prestanda, eller köra för 8300? Det är inte lätt att bestämma sig, speciellt när man är ganska grön på området.

Det jag tittar på för tillfället är Qsi683wsg eller Qsi632wsg. Dessa verkar fungera bra och får bra recensioner. Tips, råd och erfarenheter emottages tacksamt!

Mvh,
Tomas W
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Om det primöra intresset är fotometri är 3200 att föredra. För "vanligt" foto 8300.

Jag är mycket nöjd med min 583wsg men skulle jag köpa nu skulle det bli en 683wsg-8
danhei

Post by danhei »

Tjena.

Har bara hållit på ett par år med astrofoto och ang fotometri har jag inga kunskaper alls o komma med, 3200 torde vara mer intressant. Du får nog tänka efter vilken inriktning du kommer o gå mot och om Anti-blooming är en frågeställning eller inte. För astrofoto är det helt klart en stor fördel med anti-blooming. Man kan ju fixa till blooming i bildbehandlingen, men i värsta fall kan detta leda till förlust av intressant bildinformation.

Tycker du ska ringa Kevin Nelson på QSI och diskutera bästa valet för dig utifrån vad du vill, han är riktigt bra
och snacka med. Är du inte redan med så gå med i QSI-s Yahoo grupp där man kan snappa upp en hel del.

För astrofoto har jag bara gott och säga om QSI och då 583wsg. En robust kamera med exakt TEC och mycket lågt brus. Byggkvaliten
mycket bra, bättre anser jag än min tidigare SBIG 8300. Formfaktorn speciellt för wsg-modellen är liten och med moderat vikt.
583wsg samt 683wsg-5 väger ca 1300 gram, och 683wsg-8 1600 gram.

1.25 tums filter är också en mycket stor USP att beakta. Filter är ju löjligt dyra så detta är inte oviktigt. Man får lite vinjettering men det subtraheras ju enkelt ut mha flats. Kan ju nämna att Astrodon filter vinjetterar aningen mer än exempelvis Baader (som också vinjetterar). Anledningen är att Astrodon filtren har betydligt tjockare glas, så filterväggarna är därmed högre och detta påverkar strålgången mot chipet aningens.

Kommer ju själv o byta snart till just en 683-a enbart pga 8-pos filterhjul för 683-an som ej finns för 583-an.
583-ans största brist som jag ser det är den långa nedladdningstiden för Bin 1:1, på ca 21 sek. Kör man guidning genom Main Relays som jag gör så tar det några sek innan guidningen stabiliserats efter en download. Att jag kör genom Main Relays och inte Guider
Relay beror på att jag inte vill hålla på och koppla i och ur den leksaks-guidekable som följer med Lodestar kameran jag har för guidning. Nedladdningstiden är absolut inget stort problem men kan vara enerverande ibland :)

Om du inte behöver 8-pos filterhjul kanske du ska ta det lite lugnt med inköp. Snart kommer det att finnas en hel del 583-or på Astromart till, ja relativt sett iaf låg kostnad, tror jag. Censormässigt är det ingen skillnad mellan dem, dvs man får samma
bildkvalitet i slutänden. Snabbare download, aningens bättre kylning delta -45gr, samt 8-pos filterhjul är de stora skillnaderna.

Sen ska ju kameran monteras. Satsa om det medges på en gängad lösning. Monteras kameran med exempelvis en 2-tums anslutning mot en diagonaladapter med en eller tre klämskruvar kan du räkna med tilt/flexproblem nånstans på chipet om du inte har tur.

Men kolla också på SBIG. De har ju nu kommit med nån OAG lösning: http://www.astrosweden.se/sbig-stf-8300 ... et/19821-0
Inte lika kompakt lösning som QSI men absolut inte ointressant.

MVH
/Danne
Tompa

Post by Tompa »

Tack för goda och utförliga synpunkter! Nog är det mycket att fundera på. Jag har väl lite tid att tänka medan spargrisen växer, vilket kanske är bra - det är ju inte växelpengar det handlar om. Jag ska kolla på Qsi-gruppen och se vad man kan snappa upp.
Funderar också över hur pass viktigt det är med ABG, det går ju att hitta metoder för att komma runt problemet, men hur bra blir det egentligen?

Det är som vanligt: "Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet då´rå..."

Mvh,
Tomas W
gunnar

Post by gunnar »

[quote="Tompa"]
Skall försöka mixtra med "hjärnan" i Phd, men jag har egentligen ingen koll på vad som kan göras.

Hej kanske den här länken kan förklara lite vad grejorna i hjärnan på phd gör. Fina galaxer förresten!

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... in/4746263

Gunnar
Tompa

Post by Tompa »

Tack!
Den länken var precis vad jag behöver! Bara vädret blir bättre ska jag experimentera.

Mvh,
Tomas W