- Andreas Hahne

Bilder från galleriet
Post Reply
anha76
spamtest: JA

- Andreas Hahne

Post by anha76 »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering:
Fotograf: Andreas Hahne
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Min första månbild.
Primärfokus med systemkamera Canon 350D.
Skywatcher equinox 80.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jorand

Re: - Andreas Hahne

Post by jorand »

Hej Andreas,

Jag tycker att du har fått till en fin första bild på vår närmsta granne genom ditt teleskop. Om jag ska försöka ge dig någon feedback så skulle jag säga följande: Månen är ett svårt objekt att fotografera, speciellt med en DSLR kamera, då kontrasterna mellan skuggor och högdagar är stora. Jag antar att du har exponerat i automatikläge. Kameran försöker då att få till en "lagom" exponering där ljus och mörker balanseras mot varandra. Det brukar oftast resultera i att högdagarna blir utfrätta. Enklast är att ta en hel serie bilder med olika slutartider och sedan välja den bästa. Det är alltid svårare att efteråt fixa till det på ett snyggt sätt. Om du har ett bildbehandlingsprogram så kan du prova att justera högdagarna. Då kommer detaljerna på den solbelysta delen av månen att framträda tydligare. Jag tog mig friheten att justera högdagarna på din bild. Hoppas att du inte misstycker, jag ville bara visa vad jag menade. På det här forumet finns det en massa duktiga planet och månfotografer som säkert kan ge dig bättre tipps än vad jag kan. Jag har lärt mig massor av oerhört kompetenta personer här. Välkommen till ett forum som du inte kommer att ångra att du gav dig in på :)

Hälsningar Jörgen

Image
anha76

Post by anha76 »

Tack för dina tips!

Jag testade lite olika slutartider och isovärden och tycke nog att denna blev bäst. Jag märkte att det inte var helt lätt att se när det var fokus i kamerans sökare. Kan tänka mig att det är lättare med en kamera med "live view skärm". :S
Bilden blev ju riktigt bra efter att du justerade den. :good:
Hoppas på bättre väder nu så man kan testa mer. :D
jorand

Post by jorand »

LiveView är en fördel när man ska ställa in skärpan. På den kamera som jag använder (Nikon) finns möjligheten att zomma när man är i LiveWiev läget. Då är det lättare att se om man har fått bra skärpa. Sedan finns möjligheten att installera olika typer av masker framför teleskopet som hjälper till när man ska fokusera. Jag har aldrig själv prövat några av de olika typerna av masker som finns men det är säkert andra på forumet som har erfarenheter av dessa.

/Jörgen
Lars L

Post by Lars L »

Den bästa månbild jag sett tagen från Jorden av en amatör är en stackning av flera långa filmer - Hi 8-film (mosaik), ett format som inte finns kvar längre?

Månen är ett objekt som är komplicerat (som påpekats ovan), trycker du av en enstaka bild och inte bildbehandlar den kan ingen förvänta sig ett fantastiskt resultat. Mitt råd till dig är att ta en bildserie (ju fler bilder desto bättre, med olika exponeringar och när din lokala seeing är optimal). Undvik fullmånen den är svår även för mycket erfarna astrofotografer. Skärpan hittar du med en mask och ett grabberprogram till masken, gratis.

Bildbehandlingsprogrammet Gimp är gratis, men mycket kompetent.

Det finns en bild på Månen som enligt mitt förmenande är fruktansvärt bra med den begränsade metoden - få bilder och DLSR - på detta forum.

http://www.astronet.se/view_image.php?i ... =7&filter=

Kudos för den!

Mvh Lars L
Timo

Post by Timo »

Den månbilden har jag missat tidigare.
Riktigt snyggt av P-M Heden !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”