Att komma igång?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
christoffer_schedin
spamtest: JA

Att komma igång?

Post by christoffer_schedin »

Hejsan!
Jag fyllde år i söndags och fick en firstscope av min flickvän i födelsedagspresent. (http://www.astrosweden.se/firstscope-te ... it/18533-0)
Jag har spanat litegrann, men väntar på klart väder. När väl molnen försvinner från Visby så tänka jag sätta mig och spana. Först och främst tänkte jag väl kolla på månen och Jupiter, men efter det?
Finns det någon lista på bra nybörjar-objekt som man kan leta efter?
Det hade varit kul om jag kunde sammanställa en lista som jag kan bocka av, mest som en utmaning.
Om någon har några tips på roliga sevärdigheter så får ni gärna nämna det här :)
Det starkaste ockularet jag har är 75x zoom. Jag vet inte alls vad det ger mig för möjligheter. Jag såg Jupiter vagt häromdagen, men det var hyfsat disigt ute, så den "blödde" ut ganska mycket. Andra tips?

Mvh
Christoffer
Advertise

Re: Att komma igång?

Post by Advertise »

Grattis i efterskott!

Jag är själv nybörjare och jag håller på med Messier katalogen. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Messier_objects
Den katalogen är nog det bästa att börja med. Du kommer inte kunna se allt förmodligen men du kan bocka av från den listan. :)
Här är en länk till TUMOL (The Ultimate Messier Object Log) http://www.davidpaulgreen.com/tumol.html
Ladda hem, installera och skriv ut så får du en lista med alla Messier objekt, var dom finns och hur svåra dom är.

Du kan också ladda hem Stellarium. Du kan kika vad som finns på himlen just nu. Gå fram/tillbaka i tiden osv osv.
christoffer_schedin

Tack så mycket, Messier-katalogen it is!

Har du någon erfarenhet av SkyX vs Stellarium? SkyX följde nämligen med teleskopet på en skiva, så det har jag tittat runt lite på, och det innehåller också sätt att titta på specifika datum/tidpunkter som man vill.

Jag hör av mig när fler frågor dyker upp :)
Advertise

Post by Advertise »

SkyX har jag inte testat så det har jag ingen aning om.
Men Stellarium är gratis så testa båda vettja! :D

Förresten. är du morgonpigg har jag för mig att Saturnus är uppe runt 4-5 på morgon just nu. Kanske tidigare.
christoffer_schedin

Åh tack för tipset! Jag kollade upp Saturnus i SkyX häromkvällen, men fick för mig att den inte syns på norra halvklotet just nu! Ska kika närmare på det!
Freddan

Post by Freddan »

Jodå Saturnus är uppe och snurrar i söder innan soluppgången. Tror den går upp över horisonten redan vid 1:30 ungefär, men du bör nog vänta till kl 4-5 för att den ska hinna upp en bit på himlen.

Samtidigt på morgontimmarna så har du ju även Mars att titta på. Den står lite högre än Saturnus och finns i sydväst. Den är visserligen inte lika häftig som Jupiter och Saturnus men Mars är ju ändå Mars. Klart sevärd.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Advertise

Post by Advertise »

Freddan wrote:Jodå Saturnus är uppe och snurrar i söder innan soluppgången. Tror den går upp över horisonten redan vid 1:30 ungefär, men du bör nog vänta till kl 4-5 för att den ska hinna upp en bit på himlen.

Samtidigt på morgontimmarna så har du ju även Mars att titta på. Den står lite högre än Saturnus och finns i sydväst. Den är visserligen inte lika häftig som Jupiter och Saturnus men Mars är ju ändå Mars. Klart sevärd.
Snabb fråga (Hijackar tråden lite).
Hur ser saturnus ut jämnfört med jupiter med blotta ögat?
Starkare? Svagare?
Freddan

Post by Freddan »

Jupiter står ju ut väldigt tydligt på natthimlen som en extremt stor ljus "stjärna". Saturnus är inte riktigt lika uppenbar utan smälter bättre in bland de omkringliggande stjärnorna. Men den är fortfarande i klass med de ljusaste stjärnorna på himlen och så har den en gulaktig färg.

Om du är osäker på att du hittat rätt så är ett ganska bra sätt att titta på hur mycket stjärnorna omkring "blinkar". Beroende på luftens rörelser så blinkar ju stjärnorna, men planeterna däremot är mycket stabilare, ofta nästan helt "fasta".
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Advertise

Post by Advertise »

Tack Freddan.

Hittade Saturnus inatt. :) Det var *** en mäktig syn. :D
Önskar bara jag hade haft min Dobson hemma.

Return to “Allmänt”