Ny bild i galleriet Objekt: hästhuvudet Exponering: 4*10 minuter Fotograf: jan hägg Teleskop: Meade 10" gps Kamera: sbig st-8300 färg Kommentar: En bild av hästen, lite snål med tiden
ska försöka plussa på med mera tid.
Bilden är Ok men det känns som du ställt in något, bildbehandlat något fel? Det är ju en färgkamera du har, tycker det saknas grön och blå färg? Allt går i rött, det är något som inte stämmer?
Snyggt, hästhuvudet syns klart och tydligt! Kul att du får till relativt många bilder på kort tid. Sen blir det såklart alltid bättre med mer exponeringstid, men hur många gånger får man inte höra det :P
Jag tror Micke har rätt, färgbalansen tippar för mkt mot det röda hållet. Ett annat tips är att bakgrunden inte bör vara kolsvart när det kommer till ljusstyrka, jag föredrar när det går mot det mörkgråa hållet, annars är det lätt man "skär bort" en del av bildinformationen i de ljussvaga delarna. Tycker du verkar få riktigt bra resultat när du guidar manuellt, hur går du till väga? Funderat på att skaffa autoguider? (enligt mig en av de mest prisvärda investeringar man kan göra när det kommer till astrofoto)
Tack för tipset, jag brukar laborera lite för mycket med bilderna , jag håller med att den är för mycket åt det röda hållet , redigering av bilder är inte min starka
sida hoppas jag får till det med nästa bild.
Jag brukar ofta guida manuellt och då använder jag en DSI kamera ,jag använder mig av phd guider och klicka på fin grider ställer in en stjärna i rutan och har meadens autostar på guidning sen är det bara att se till att stjärnan är i centrum av rutan och sedan ha autostaren i stadiga händer och trycka på rätt piltangeter det kan kännas lite jobbigt men det är spännande, tar jag 10 bilder så kan det bli att jag får kasta några som inte blev bra i följning.Jag har även en qcam5 som jag autoguidar med men det har strulat en del med uppkopplingen maximdl och guidstjärna, säkert är det jag själv som inte behärskar mjukvaran.