Tidsserieobservation AK Tri

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Tompa
spamtest: JA

Tidsserieobservation AK Tri

Post by Tompa »

Nu har jag ombehandlat mina mätserier från den 15 nov, 24 dec (God Jul!) och 30 dec. Serien från den 15 nov består av 20-sekunders exponeringar, serierna från 24 och 30 dec består av 15-sekunders exponeringar. Detta borde inte påverka mätdata, då använda stjärnor ligger en bra bit från saturation (max ADU ca 50%).
Alla bilder är nu kalibrerade, färgkonverterade, RGB-separerade och aperturmätta i Iris. Arbetsgången är densamma för alla mätserier. Inga bilder är stackade, fotometri-mätning är gjord för varje bild.

Serien från den 15 nov ser ut så här:
Image
Jämförstjärnan 121 ser ganska stabil ut, men något händer med AK Tri och 133 ungefär 3/4 in i mätserien. Kanske moln och/eller ljusstörning? Här kanske man skall rapportera in värden fram till dess att det "spårar ur"?

Julaftonens serie är mer stabil:
Image
Båda jämförstjärnorna uppför sig stabilt, men inget minima registrerat för AK Tri..

Serien den 30 december ser ut så här: (Just det, Murphys lag gör sig gällande här... Minimat beräknades inträffa 18:40UT - Gissa när AK Tri passerade meridianen? Jajamen, ett meridianflip av teleskopet mitt i minimat. Jag vet inte om det går att få ut något av värde. Hur som helst blev det två delar av denna serie, med ca 20 min glapp...)
Image

Image
Del 2 uppvisar ganska nervösa jämförstjärnor i början. Kan bero på moln som kom och gick.

Thomas K föreslår medelvärde 5 eller 10 bilder. Nästa bild innehåller medelvärde, 5 i taget, för del 1 den 30 dec. Kan det vara något att utgå från vid rapportering till SVO? Glidande medelvärde ger i princip samma kurva, men med många fler punkter. Går det att hitta tidpunkten för minima med denna upplösning? Här är det ca 2-3 minuter mellan varje punkt.
Image

Jag kan lägga ut observationsdata i sifferform, om någon är intresserad av att bolla med siffrorna...

God Fortsättning på det nya året,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
ThomasK

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by ThomasK »

Tomas, nu har jag raderat dina tre serier av AK Tri så du kan ladda in de uppdaterade värdena. Förslaget med medelvärde 5 och 5 punkter tycker jag verkar bäst, skulle du kunna pröva med det i första hand. Genom att lägga en trendlinje på kurvan på kurvan kan man nog få ett riktigt bra värde på minimat även om det är 2-3 minuter mellan varje punkt. Det ska bli spännande att se hur kurvan blir nu.
Thomas Karlsson
Tompa

Post by Tompa »

Tack!

Så skall det bli! Jag ska försöka så snart det är möjligt, är för tillfället på släkt-kalas i Hälsingland. Om jag bara överlever det hela, ska det vara snabbt ordnat!

Mvh,
Tomas W
Tompa

Post by Tompa »

Nu har jag petat in de nya värdena...

Så här blev det att se ut, med tidigare känd period:
Image

Undrar om man skall försöka filtrera bort de äldre enstaka punkterna för att renodla det hela? Vet i så fall ej hur man får till det på ett smart sätt i SVO...

Mina äldre mätningar (före 2011-11-15) är nog inte kompatibla med de nya mätningarna. Jag har inte hunnit bearbeta om mina äldre data ännu. Det kommer så småningom...

Hur lägger man in en trendlinje i SVO-graferna?

Mvh,
Tomas W
ThomasK

Post by ThomasK »

Om du vill kan du ändra de äldre enstaka observationerna med Editera-knappen under "Registrera egna", annars tycker jag det går bra att låta dem vara som de är.

Trendlinje tror jag är lättast att göra i Excel. Jag tänker mig att man delar upp obsarna i 2 uppsättningar, före och efter max. De punkterna som verkar ligga på max utesluts. Sedan kan man trendlinje med polynom i ett Excel-diagram för de båda serierna och minimat blir där linjerna möts.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Jag har nu använt de reviderade mätningarna av AK Tri från 30 december 2011 och analyserat minimet med hjälp av glidande medelvärden så att en helt jämn kurva erhölls. Resultatet när det gäller tidpunkten blev mycket likartat det resultat jag fick vid analys av det tidigare materialet.

Stjärnan passerade magnitud V = 12.048 på nedgång vid HJD = 2 455 926.2742 och samma magnitud på uppgång vid HJD = 2 455 926.2804. Medeltalet av dessa två tider är HJD = 2 455 926.2773, vilket med endast 0.0002 dygn skiljer sig mot det värde jag tidigare fick och som var baserat på det gamla materialet.

Skillnaden mellan tidsbestämningarna är så liten att medelperioden sedan minimet vid HJD = 2 450 416.4164 (Gomez-Forrellad) precis som vid förra analysen blir 0.7017143 dygn.

Nya element således:

Min I (HJD) = 2 455 926.2773 + 0.7017143 E

Edit:
Metoden med glidande medelvärden plattar av naturliga skäl till kurvan en del, maxima blir något för ljussvaga och minima något för ljusstarka i en kurva med glidande medelvärden. Minimimagnituden får därför hämtas från en kurva där man använt endast observationer inom ett kortare tidsintervall.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Jag gjorde också beräkningen, men gjorde på ett lite annorlunda sätt än jag skrev om ovan. Jag använde alla obsarna men exkluderade ett par som hade avvikande värde och gjorde ett Excel-diagram och la in en trendlinje med 6:e gradspolynom (max i Excel), valde att visa polynomets ekvation. Viktigt här är att visa ekvationen med max antal decimaler (15). Beräknade sen derivatan av polynomet för att få fram minpunkten.

Resultatet blev väldigt likt det Hans fick fram: 2455926.2777
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Överensstämmelsen mellan Thomas K:s och mitt analysresultat får ju sägas vara mycket god, det skiljer bara 35 sekunder. Den metod jag använde var att, efter refusering av en enstaka avvikande ljussvag datapunkt, i Excel för varje datapunkt beräkna medelvärdena (i tid och magnitud) av den aktuella datapunkten samt de 7 närmast föregående och de 7 närmast efterföljande datapunkterna.

Resultatet blev en kurva som fortfarande var en smula hackig och inte helt symmetrisk. Jag upprepade därför proceduren med de nya datapunkterna som underlag, och nu fick jag en helt jämn och symmetrisk kurva. Grafiskt kunde jag avläsa tiderna för passagen uppåt respektive neråt då V = 12.048 passerades, samt tog medelvärdet.

Det tycks som om Tomas W har hittat en alldeles utomordentligt bra metod för fotometri av kortperiodiska variabler!

mvh
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

Kul! Jag har bara hunnit snabbläsa, men det är roligt att det verkar gå att använda! Skall snygga till mina gamla mätningar också, allt i konsistensens anda!

Mvh,
Tomas W
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Följer de här högintressanta resonemangen med förhoppningen om att kunna komma igång själv framöver. Det ser ut att vara väldigt bra grunddata men jag hittar ingen information om vad för typ av utrustning och metoder som är använda vid fotandet, det vore trevligt att få lite info om det?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Tompa

Post by Tompa »

Kul att fler är intresserade!
Jag håller fortfarande på att fixa till de gamla mätningarna, har även hittat en bortglömd serie som kanske kan gå att peta in. Inte för att det behövs, men ändå kul att få in.

Här är grejorna:
SW Explorer 190MN
Canon EOS550D (ej moddad)
SW NEQ6 Synscan
SW Explorer 130M (guide-teleskop)
Qcam5 (guidekamera)
Värmeband

Grejorna bärs ut på altanen, jag har inget fast obs ännu. Laptopen huserar inomhus i värmen, vilket är skönt. Jag har även gjort draperier av presenning runt altanen, för att få bort ljusstörningar. Himlen är förvisso ljusförorenad, så något ofiltrerat deep-sky foto är inte så lämpligt från denna plats. Men jag tror att det duger bra till fotometri och kortare exponeringar. Guidningen är bra att ha för att hålla bilden centrerad under mät-tiden, polställningen behöver då inte vara perfekt.

Programvaror:
APT (Astro Photography Tools, styr Canon-kameran)
PhD-guiding
Cartes du Ciel
ASCOM och Eqmod

Metoden:
Jag kopplar ihop all utrustning och drar igång Cartes du Ciel, som styr monteringen. Ställer in fokus med hjälp av Bahtinovmask och alignar så att teleskopet pekar rätt.
Därefter letar jag upp objektet och gör några testbilder, som jag tar upp i Iris för att kolla av att berörda stjärnor inte är saturerade.
Jag använder sedan APT för att ta bilderna, ställer in lämpligt antal bilder och kör igång. När jag tagit bilderna på AK Tri har jag använt 15 sek exponeringstid. Jag brukar ta darks och flats i slutet av sessionen.

Bilderna behandlas sedan i Iris på vanligt sätt, där jag avslutar med att RGB-separera för att få ut den gröna kanalen som sedan mäts via Iris funktion för automatisk photometri (himla bra när det är frågan om så många bilder).

Därefter tar jag in datat i Excel och bearbetar vidare. Jag har ingen automatiserad metod för att räkna ut HJD, utan använder ett excelmakro och tar 25 bilder i taget. Det tar lite tid men det fungerar. Här är det en fördel att använda Maxim DL. HJD-tid för exponeringen finns med i FITS-headern. Men Maxim kostar pengar och eftersom jag använt APT tidigare har jag valt att fortsätta med det.

Till sist gör jag en textfil i AAVSO-extended format, med hjälp av excel. Även här är det lite pyssel för att få till det hela. Ersätta kommatecken med punkter ska man ju också komma ihåg.

Det var snabbreferatet, om det finns intresse kan jag göra någon form av guide. Kanske kan platsa i wikin?

Mvh,
Tomas W

Försöker bifoga min excel-fil till inlägget, men det funkar inte. Någon som har en idé?
ThomasK

Post by ThomasK »

Tomas, för att rapportera in ditt resultat verkar "Brno"- och "Krakow"-siterna vara några av de största och mest välremoerade.

På Brno verkar det som att man måste registrera ett gratiskonto först. Länken till den tjeckiska registreringssidan är: http://var2.astro.cz/registrovat_pozorovatele.php. Här finns några andra minima för AK Tri redan noterade, bl.a det Hans har använt för att räkna ut periodelementen.

På Krakow eller Mt. Suhora Astronomical Observatory är länken för att registra minima http://www.as.up.krakow.pl/add-minima/. Här finns inga tidigare rapporter för AK Tri.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

BRNO-gruppen producerar mycket snygga och vetenskapligt signifikanta rapporter, detta är den senaste:

http://var.astro.cz/oejv/oejv.php?oejv=137

Jag tror det är en jättebra idé att rapportera förmörkelseminima dit. Alla forskare som nu eller i framtiden kommer att studera en viss förmörkelsevariabel (t.ex. AK Tri) närmare kommer att ta en titt i BRNO-rapporterna som en av de allra första och viktigaste källorna.

Alla som bestämmer ett minimum i en BRNO-rapport står också som delförfattare av rapporten, ett sunt och juste förfaringssätt.

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

Tack Hans och Thomas!

Jag håller fortfarande på att snickra med de gamla mätningarna. Man vill ju spara ett städat intryck till eftervärlden :D

Jag ska rapportera in så snart jag gjort ovanstående och även greppat vad det innebär, jag återkommer säkert med frågor!

/Tomas W
Tompa

Post by Tompa »

...och nu ligger de omräknade mätningarna inlagda. Jag gjorde på samma sätt och satte ihop medelvärde för 5 bilder per obs. Observationer gjorda 29 sep; 11, 16 och 19 okt samt 14 nov Gör väl ingen skillnad för periodberäkningen, men kurvan kanske blev lite snyggare :D

Image

Mvh,
Tomas W