Alla bilder är nu kalibrerade, färgkonverterade, RGB-separerade och aperturmätta i Iris. Arbetsgången är densamma för alla mätserier. Inga bilder är stackade, fotometri-mätning är gjord för varje bild.
Serien från den 15 nov ser ut så här:

Jämförstjärnan 121 ser ganska stabil ut, men något händer med AK Tri och 133 ungefär 3/4 in i mätserien. Kanske moln och/eller ljusstörning? Här kanske man skall rapportera in värden fram till dess att det "spårar ur"?
Julaftonens serie är mer stabil:

Båda jämförstjärnorna uppför sig stabilt, men inget minima registrerat för AK Tri..
Serien den 30 december ser ut så här: (Just det, Murphys lag gör sig gällande här... Minimat beräknades inträffa 18:40UT - Gissa när AK Tri passerade meridianen? Jajamen, ett meridianflip av teleskopet mitt i minimat. Jag vet inte om det går att få ut något av värde. Hur som helst blev det två delar av denna serie, med ca 20 min glapp...)

Del 2 uppvisar ganska nervösa jämförstjärnor i början. Kan bero på moln som kom och gick.
Thomas K föreslår medelvärde 5 eller 10 bilder. Nästa bild innehåller medelvärde, 5 i taget, för del 1 den 30 dec. Kan det vara något att utgå från vid rapportering till SVO? Glidande medelvärde ger i princip samma kurva, men med många fler punkter. Går det att hitta tidpunkten för minima med denna upplösning? Här är det ca 2-3 minuter mellan varje punkt.

Jag kan lägga ut observationsdata i sifferform, om någon är intresserad av att bolla med siffrorna...
God Fortsättning på det nya året,
Tomas W