Årets bästa svenska astronomi- och rymdbilder 2011

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
gost
spamtest: JA

Årets bästa svenska astronomi- och rymdbilder 2011

Post by gost »

Populär Astronomi presenterar årets bästa svenska astronomi- och rymdbilder 2011 - http://www.popast.nu/astrobilder11

Stort grattis till alla utvalda fotografer!

Det är kul att vårt arbete uppmärksammas då det ofta ligger många timmar med hårt arbete bakom varje bild.
Bengt

Re: Årets bästa svenska astronomi- och rymdbilder 2011

Post by Bengt »

Många väl värda finns med där men, personligen tycker jag man snöat in på vissa objekttyper i år. Hade gärna sett en större mångfald av olika bilder. Tycker att det är extra synd man inte tagit med den bästa bilden som tagits i Sverige någonsin enligt min uppfattning nämligen Lars otroliga Jupiter bild. Tycker rent av det är bedrövligt!

Saknar bland annat även den bästa upplösta galaxbilden som nånsin tagits i landet av amatörer nämligen Uppsala grabbarnas ngc 891. Dannes m 33 och Lars-Gunnar Wässings m31saknar jag även.Samtliga hundra gånger bättre än min testbild som tydligen hamnat där. Men det är kanske så det blir med subjektiva tyckar listor. Framförallt om där inte finns aktiva astrofotografer med i juryn.

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Måste bara fråga. Lars Jupiterbild. Vilken menar du?

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Micke:
Den som låg här men är mystiskt borta för närvande.
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=5465

Bengt
Lars L

Post by Lars L »

Tack för berömmet Bengt! Så länge jag har personlig kontroll över mina bilder publiceras de endast under en begränsad period
och då gynnar jag i första hand ÖA, där det finns kontroll om jag vill ta bort dem.

http://orebroastronomi.se/astrobilder.html

Ett medvetet val, är sjuk och om det värsta händer ska det inte ligga bilder tagna av mig ute på nätet. Mina barn är även de intresserade av astronomi och att påminnas om mig ständigt genom mina bilder blir lite självcentrerat. :)

Mvh Lars L
Timo

Post by Timo »

Saknar bland annat även den bästa upplösta galaxbilden som nånsin tagits i landet av amatörer nämligen Uppsala grabbarnas ngc 891. Dannes m 33 och Lars-Gunnar Wässings m31saknar
Ja så häpen jag blev när de klart bästa (subjektivt) inte finns med förrutom Grindes förstås.
Inget ont om de andra bilderna som är bra på sitt sätt men det verkar som om man enbart gått på färgrika bilder utom Bengts där man får leta efter färger :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Jag tycker att Jörgen Anderssons bilder på UGC2210/NGC1073 och NGC4631 förtjänar att nämnas, dom glömde du Bengt ;) Även om dom kanske är lite överarbetade i bildbehandlingen så har dom väldigt hög teknisk kvalitet, det kanske är de ovanliga motiven som gjort att dom passerat förbi utan större ovationer. Jag undrar om inte de här bilderna är de med högst upplösning som fotats i Sverige?
Men det är kanske så det blir med subjektiva tyckar listor
Måste inte bilderna nomineras, eller kan dom komma med ändå, annars kanske det är en förklaring till urvalet?

Sen är det väl så att glada färger premieras, framför allt av dom som inte fotar själva.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Ingen aning hur de plockar ihop dessa bilder på nätet??
Hade kunnat plocka fram fler exempel , Du nämner några bra Anders .Tycker tex denna bild också var årets höjdpunkt från Lars Zetterlund
http://astronet.se/view_image.php?id=11 ... =5&filter=
Inte så spektakulär med färger men väldigt unik och en makalös bedrift att fotografera. Men de verkar ha gått efter färger i år som Timo säger och inte efter svårighet..

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Jag ska inte klaga i och med att min bild av solförmörkelsen uppmärksammades.
Men jag kan tycka att det är väl många norrskensbilder, oavsett hur vackra det är och skulle passa bättre om det rörde sig om 30 i stället för 10 bilder.
Innan resultatet blev kännt skickade jag ett mail till Robert Cumming (chefred. för Popast) där jag tog upp några av mina personliga favotiter från året som gått och nämnde då bl.a. Grindes bilder som ligger över internationnel nivå, Lars L's fina Jupiterbild samt Lasses Voorwerp som jag tyckte var en otrolig bedrift.

/*Peter R
bjorne

Post by bjorne »

Bengt wrote:Micke:
Den som låg här men är mystiskt borta för närvande.
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=5465

Bengt
Får ett databas felmeddelande när man försöker titta på bilden.
Verkar som om den är raderad.
Sorry, läste just Lars inlägg att det var medvetet.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Bengt

Post by Bengt »

Jag är inte förvånad det ser likadant ut på många så kallade bästa bilder på nätet på forum.Brukar vara färgglada populära objekt som vinner alltid .

Skulle vilja säga det är en omöjlig uppgift göra ett riktigt bra juryuppdrag på astrobilder som är så fruktansvärt subjektivt tyckande . Framförallt om det inte ens verkar vara bestämt i juryn om det ska handla om skönhet , svårighet eller astronomiska händelser.Svårt se en riktigt röd tråd i denna 10 i topp lista Klandrar inte de. De har säkert gjort så gott de kunnat utifrån sina kunskaper och åsikter.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Listan i PA är naturligtvis också avsedd för deras läsare i första hand och dom är säkert mycket mera road av färgglada bilder än av avancerade och imponerande foton som Lasses Voorwerp, det är nog bara vi nördar som är intresserad av sådant :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
utas

Post by utas »

Ett stort grattis till alla utvalda fotografer!

Alla bilder är verkligen superfina antingen estetiskt, och/eller som rent teknisk fotobedrift! :good:

Det var det vänligare delen av mitt inlägg....
Nu till kritiken: Som vän av ordning undrar man om det verkligen var för mycket begärt av juryn att ta med EN (1) enda av årets planetbilder?

Bland annat Jupiter står ju bättre till än den har gjort på många år, och det har väl aldrig tagits bättre bilder av en planet från Sverige än i år? Den som inbillar sig att just planetfotot är "en form av nybörjarfoto" bedrar sig, om nu det är ett av kriterierna för att inte få en bild utvald. Det krävs en idiots envishet att hitta just "det där fönstret" i atmosfären, med otaliga timmar ute i fält och även vid bearbetningen av den infångade datan. Kraven på utrustningen, kollimering, mm. är minst lika stora som vid tex. deep -sky foto. Dock blir inte resultatet lika spektakulärt som tex. en färgspäckad widefield -bild.

Själv är jag otroligt fascinerad av just planeterna och förstår (återigen) inte att ingen av årets planetbilder kommit med. Flera intressanta händelser, med bla. jättestormen på Saturnus och återbildandet av SEB på Jupiter finns dokumenterade.

Nu låter jag förmodligen både bitter och gnällig över att ingen av mina egna bilder kom med, men så är det INTE menat med inlägget. Jag vurmar bara för att planetfotot skall bli accepterat och värdigt att vistas i "finrummet" med!

Riktigt fina planetbilder, som publicerats på AN (från Sverige) har i år tagits av bland andra: Martin Högberg, Lars Lindström, Peter Rose´n, Johan Warell, och undertecknad har väl också bidragit med en och annan bild.
Jag menar, om inte någon bild ur "årets skörd" av planetbilder (tagna från Sverige) duger, ja, då blir nästa steg att plocka ner planetjäkeln från himlen, för bättre än så här lär det inte bli (från Sverige) inom överskådlig framtid....

Kanske urvalet skulle vara lite bredare vid utnämnandet av årets bästa bilder, med olika kategorier representerade? Jag tycker att begreppet "astronomi och rymdbilder" består av mer än (otroligt vackra!) landskaps -astrobilder, med 5 av 10 utvalda bilder. Och 4 (fantastiska!) norrskensbilder.
Detta är absolut inte menat som kritik mot någon av de utvalda bilderna, utan mot hela upplägget av "Sveriges bästa astronomi och rymdbilder 2011".

Så ja, nu fick jag gnälla färdigt, vilket känns bra! :D
Hoppas jag inte blir lynchad för att jag sticker ut hakan med mina tankar kring detta och än en gång, detta är ingen kritik av de vinnande bilderna, de är alla värdiga vinnare!

Mvh, Roger.
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Allting är förstås väldigt subjektivt när det gäller bilder. Mina - således helt subjektiva! - synpunkter:

En hel drös av årets Jupiter-bilder har (jag höll på att skriva objektivt sett ...) varit bättre än några andra Jupiter-bilder som någonsin tidigare har tagits från vårt land, av proffs eller amatörer. Därför hade jag gärna sett att en eller ett par av bilderna visat just Jupiter. Och då på bekostnad av en eller ett par norrskensbilder.

Färgmässigt gillar jag mycket när skalan är försiktig, förmodligen för att jag som visuell observatör gärna vill kunna anknyta till den försiktiga färgskala jag ser i teleskopet. Svartvitt är inte fel, inte heller en skala där bara de riktigt röda objekten har en tydlig färg. Generellt sett tycker jag att många astrofotografer använder alldeles för starka och i mitt tycke "onaturliga" färger. Men, än en gång, det är en helt subjektiv uppfattning.

Peters vinnarbild är magnifik. Grattis Peter!

mvh
Hans Bengtsson
utas

Post by utas »

Sorry, glömde:

Givetvis, ett stort grattis till Peter för den vinnande bilden! :good:

Mvh, Roger.