Bok i julklapp

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Starsoft

Bok i julklapp

Post by Starsoft »

Hej

Någon som kan rekommendera någon hel/halvseriös atronomisk litteratur med kosmologistuk på engelska/svenska som jag kan ge mig själv i julklapp?

En bok om stjärnors skapande, liv och död skulle också kunna vara trevligt att ha framför brasan i jul.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Kroppefjäll
spamtest: JA

Re: Bok i julklapp

Post by Kroppefjäll »

Tjena,

Här är de som jag har i bokhyllan under kategorierna "Kvantmekanik" och "Kosmologi"

-In Search of Schroedingers cat (Jon Gribbin) ISBN 0-553-34253-3
-Black Holes and baby Universes (Stephen Hawking) ISBN 0-553-37411-7
-Hyperspace (Michio Kaku) ISBN 0-385-47705-8
-Den Kosmologiska planen (Paul Davies) ISBN 91-7263-215-1
-Understanding cosmology (Andrei Linde m.fl.) ISBN 0-446-67873-2
-The future of spacetime (Hawking, Thorne m.fl) ISBN 0-393-32446-X
-The elegant universe (Brian Greene) ISBN 0-375-70811-1, samt på samma bok på svenska: Ett utsökt universum ISBN 91-7643-896-1
-Universum i ett nötskal (Hawking) ISBN 91-518-4065-0
-Fysikens horisonter (Hans-Uno Bengtsson) ISBN 91-518-2787-5
-Cosmos (Carl Sagan) ISBN 0-345-33135-4
... och en gammal rackare, Kosmisk gryning (Eric Chaisson) ISBN 91-7608-142-7 från 1981.

Ur det lite mer lättlästa sortimentet kan jag nämna "Theories of the Universe" från "The complete Idiot's guide"-serien som ju är i samma anda som "-For Dummies"-böckerna, och riktigt roliga att läsa. Man drar ofta på smilbanden! Sedan på tal om "Dummies" så har jag ju även just "Astronomy for Dummies" som kanske är mer generell för astronomi med planeter, kometer, asteroides, novor, galaxer etc etc men har ändå ägnat några kapitel åt kosmologi. Rolig läsning!

Av ovan böcker är det egentligen bara "Universum i ett nötskal" som är av "kaffebordsformat" med rika illustrationer, övriga är mer eller mindre i pocketformat - med endast fåtal förklarande illustrationer men ändå förvånansvärt lättlästa och trevliga. De är skrivna på ett populärvetenskapligt sätt. I Brian Greene's bok "Utsökt universum" visar ett gammalt bokmärke att jag bara läst hälften, och denna halva minns jag inte ens :-(

Jag har i ärlighetens namn inte läst alla ovan än, men om jag skulle plocka ut några favoriter så finge det bli "Cosmos" av Carl Sagan (som jag tänker läsa om i vinter), Hyperspace (Michio Kaku) och den svensköversatta (kanske finns alla på svenska, vet ej) "Universum i ett nötskal" (Hawking), vilken är lysande som ströläsning då och då.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad

Post by Frazze »

Discovering the universe hade jag som kurslitteratur på en kurs jag läste på universitetet och jag tycker den är mycket bra.
Den täcker in det mesta som har med universum att göra. Den har mycket bilder och illustrationer om man gillar sådant.

http://www.bokus.com/bok/9780230278769/ ... -universe/
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej och tack så mycket för tipsen.

Det blev:

Discovering the Universe, Neil F Comins, William J Kaufmann
Cosmos, Carl Sagan
Cataclysmic Variable Stars, How and Why They Vary, Coel Hellier

Nu var jag för sent ute för att få dom innan jul men jag får väl vänta till mellandagarna.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robin Andersson
spamtest: JA

Post by Robin Andersson »

The Inflationary Universe av Alan D. Guth är en bok jag starkt rekommenderar, köpte den själv nyss och gillar den enormt fast att jag har inte hunnit komma nå särskilt långt i den än :)!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space

Return to “Allmänt”