I höstas så bestämde jag mig för att jag bara "måste" ha ett observatorium där jag kan lämna grejjerna redo för nästa foto-session, då mkt tid går åt att lasta i och ur bilen, skruva ihop allt, polinställning, kableltrassel osv osv... Pga mitt jobb så blir antalet foto-nätter begränsade till hur mitt kaos-artade schema lyckas tajma finvädret, så jag gör vad jag kan för att jag ska få ut det mesta av molnfria nätter.
Utan att egentligen ha nån större koll på hur man gör, så satte jag i vanlig ordning igång med att skumma igenom högvis med forum och kollade på bilder för att bilda mig en uppfattning om vad det är jag kommer ge mig in i. Jag gillar att samla på mig fakta och idéer i en enda stor soppa och sedan forma en egen version/idé allt eftersom jag bygger (kanske inte det mest optimala sättet, men det är så jag brukar göra). Min syster har nyligen köpt hus/mark en mil s/v om stan(Östersund) och otroligt nog så har hon inget emot att jag bygger mitt obs där, thx igen syrran!

Vi börjar med en mkt sofistikerad mobil-flygbild med banbrytande bildbehandling när jag bestämde vart jag skulle hålla till

Men pga ruggigt mkt jobb runt om i landet så har jag inte haft möjlighet att ta tag i det hela, det blir lätt hänt att man skjuter upp saker. Men strax innan snön kom, så lyckades jag få en ledig helg, då jag ringde en polare som lånade ut sin minigrävare till mig. Det var lite klurigt i början men det gick ganska snabbt att lära sig grunderna. Men en kollega med koll på grävare tittade förbi och hjälpte mig, annars skulle det inte blivit klart i år.

Jag tänkte gjuta en 1mx1m bottenplatta med en 25cm pir i mitten, men det dröjde inte länge innan mina planer började skena, och ganska snart så kom jag på att en pir inte skulle räcka, man "måste" ju ha två, så jag kan samla potentiellt dubbelt så mkt exponerings-tid (och antal problem som ökar exponentiellt). Så det fick bli två pirar helt enkelt.
Slängde lite grus i botten, i med isolering, och sen snickrade jag en form, lämnade ett litet hålrum i mitten mellan pirarna för att slippa blanda så mkt betong. Syrrans katter hade svårt att hålla sig borta, det blev några tassavtryck i fundamentet :P Gjutningen genomfördes utan större bekymmer, och fick härda några dagar

Det blev mkt skottande, här är jag nästan klar med botten

Västerut

2 första dagarna av bygget avklarat, sen blev det en massa jobb igen, men det kändes skönt att äntligen komma igång!
Här är några bilder på hur mina väderstreck ser ut från observatoriet

De 2 byggnaderna norr om obset är ouppvärmda, så det ska gå relativt fint att fota i alla riktningar
Efter ännu mer jobb, så fick jag äntligen tid för nästa fas i bygget, då jag lånade en 2takts-driven jordborr, för att göra plats åt betongplintarna jag köpt så inte obs-skrället blåser bort om det börjar storma.
Här syns också "mallen" för väggarna jag slängde ihop, 5mx3m

Snön kom precis när sista plinten var i backen, så det var skönt att hinna klart med det innan tjälen, nu återstår "bara" att bygga observatoriet på grunden som nu är klar.

Här syns stolpskorna som gängas ner i betongplintarna, mkt smidigt för att få allt i nivå

Det börjar ta sig!

Så ser bygget ut i skrivande stund. Min långsiktiga plan är att motorisera taket, och även installera en molnsensor, och styra allt med en järnhand hemifrån, och på så sätt maximera antalet fotonätter, med ett system som parkerar teleskopen och stänger taket om det blir molnigt. Det här är självklart avlägsna drömmar, men det är nåt att jobba mot i allafall,.
Kommer fylla på med mer info allt eftersom bygget tar sig
Ha're gött!
Jonas