Objekt: PK104-29.1
Exponering: L:42*3min
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 16" LX200GPS-SMT UHTC
Kamera: QHY8
Kommentar: Äntligen en klar natt! Passade på att prova min nya QHY8 kamera på en nebulosa med namn PK104-29.1 i Pegasus stjärnbild. De data jag hittat om nebulosan är att den har en ljusstyrka på cirka +15 magnituder och att centralstjärnan har en magnittud av +16. Utbredningen av objektet är cirka 5 bågminuter. Jag använde ett OIII filter för att öka kontrasten mellan nebulosan och bakgrunden. Guidningen blev inte helt perfekt men inom mina toleransmått :-) Det blev lite omständigare med bilder i .fit format jämfört med Nikon formatet som jag var van vid. Först fick jag bara fram svart/vita bilder men efter ett tag så kom jag underfund med "frammkallnings-processen" i Nebulosity. Efter bearbetningen i Nebulosity så har jag jobbat lite med bilden i CS5. Nebulosan syntes med svårighet visuellt. Det var de två kraftigare gasmassorna vid nebulosans sidor som syntes. Helt klart roligare med en CCD då ljuskänsligheten var på en helt annan nivå med jämfört med min Nikon kamera. Ser fram emot att prova andra objekt med kameran.
Jörgen

Klicka for att se stor version av bilden