Månen i 3D - Patrik Holmström

Bilder från galleriet
Post Reply
glappkaeft
spamtest: JA

Månen i 3D - Patrik Holmström

Post by glappkaeft »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen i 3D
Exponering:
Fotograf: Patrik Holmström
Teleskop: Celestron C8-NGT F/5
Kamera: Canon 400D
Kommentar: Leta rätt på era röd-blå 3D-glasögon från 80-talet eller sno filtrena från filterhjulet. ;)

En gammal röd/cyan anaglyf av månen jag skapade 2008 men aldrig lagt upp någonstans om jag minns rätt (ett tidigare försök ligger på uaa.nu). Tog 29 RAW bilder som jag sedan multipoint alignade och stackade i registax. Klistrade den resulterande bilden som en textur på en sfär och renderade/samplade lätt roterade höger/vänster par som sedan lades i separata färgkanaler.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
gost

Re: Månen i 3D - Patrik Holmström

Post by gost »

Väldigt snyggt Patrik, sånt här gillar jag :) Är det möjligt att få en liten mer detaljerad instruktion om hur steget -

"Klistrade den resulterande bilden som en textur på en sfär och renderade/samplade lätt roterade höger/vänster par som sedan lades i separata färgkanaler."

gick till? Är det gjort i Photoshop?
glappkaeft

Post by glappkaeft »

På den första bilden jag gjorde (http://uaa.saaf.se/images/galleri/solsy ... 0223ph.jpg) körde jag helt i någon gammal version av PS med 3D Transform-verktyget som inte längre verkar finnas kvar som standard. Jag har letat runt lite på nätet och det verkar som om den eventuellt kan finnas som extramaterial på CDn eller så letar man runt på sina hårdiskar efter en gammal "3D Transform.8BF" och installerar den manuellt. Det var dock väldigt bökigt att markera upp månen på bilden och ännu värre att rotera då verktyget var väldigt klumpigt och allt justerades med musen. Att få allt hyfsat jämnt tog väldigt många försök och blev inte riktigt bra ändå, jag gav helt enkelt upp när jag fick ihop ett hyfsat resultat.

Då graden av rotation av bilden bestämmer på vilket avstånd från skärmen som illusionen uppträder så kände jag att jag ville gå lite mer matematiskt till väga med det nya bildmaterialet så jag kombinerade mina kunskaper i 3D grafik (läste just då en hel del OpenGL och visualiseringskurser) och Matlab och hackade ihop ett litet program där man kunde projicera bilden på en sfär, rotera bilden ett visst antal grader och sampla om den bi-kubiskt för att återföra den till bildplanet. Om man tänker sig att man har ett bildplan som skärs av en sfär så blir det bara ett koordinatbyte följt av en enkel rotation samt det inversa koordinatbytet (plus lite bi-kubisk sampling).

Det verkar som om det borde gå att göra via 3D funktionerna i nyare PS (3D, create new 3D object) om man ställer om ljussättningen och lyckas klistra på orginalbilden på rätt sätt. Det lämnar jag dock nog, som de amerikanska läroböckerna brukar säga, som en "excercise for the reader" (vet inte ens var man skulle börja nysta).
gost

Post by gost »

Intressant, skall kolla lite på det i PS, det påminner lite om de animationer jag nyss lade upp en tråd om, de är helt gjorda i PS. Skall läsa in mig på hur man mappar upp bilder på objekt.
Pzyber

Post by Pzyber »

Ja nu fick man nytta av hong-kong brillorna igen (6kr inkl. frakt) :)

Riktigt tjusig 3D bild.
Peter R

Post by Peter R »

Du har lyckats väldigt bra med effekten och trevligt att du har skrivit programsnutten själv.
Det förhöjer naturligtvis både kontrollen men även tillfredsställelsen när resultatet blir så här bra.
Om jag förstår dig rätt har du använt samma bild till höger och vänster. Jag skulle ha trott att det kunde bli problem vid månkanterna med denna metod där det borde sakna en liten pixelrad på respektive sida men det ser hur bra ut som helst.
Jag har kört lite 3D med grundbilderna tagna vid olika librationer: http://astronet.alderaan.nu/phpBB3/view ... 4594#p9018 . Den här är lite extrem på grund av den stora skillnaden i libration så man får ge den lite tid och sitta närmare skärmen. Jag har även testat med närbilder och det är riktigt häftigt för då ser man verkligen topografin med branta kraterväggar och djupa dalar.
Här finns en intressant film som visar mappning av LRO bilder i olika upplösningar på Google Moon http://www.youtube.com/watch?v=6WeGb_fS ... e=youtu.be . Verkar vara mycket jobb men det är det ju ändå med det mesta som vi sysslar med.

/*Peter R
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Peter R wrote:Om jag förstår dig rätt har du använt samma bild till höger och vänster. Jag skulle ha trott att det kunde bli problem vid månkanterna med denna metod där det borde sakna en liten pixelrad på respektive sida men det ser hur bra ut som helst.
Jo, man får lite artifakter runt kanterna men det är bara några pixlar som saknas eller ser utdragna ut. Kom inte ihåg hur många pixlar jag tog bort runt kanten men det var bara några stycken.
Jag har kört lite 3D med grundbilderna tagna vid olika librationer: http://astronet.alderaan.nu/phpBB3/view ... 4594#p9018 . Den här är lite extrem på grund av den stora skillnaden i libration så man får ge den lite tid och sitta närmare skärmen.
Riktigt snyggt och det verkar som om vi var ute samma kväll i 2008 (14e oktober). :D Du har ju ett mycket fint (och arbetsintentivt) grundmaterial än vad jag har. Nu skulle jag nog iofs kunna förbättra slutresultatet avsevärt om jag gör om bildbehandlingen nu när jag lärt mig så mycket mer (började astrofota i februari 2008 så jag var väldigt ny på den tiden).

Return to “Bilder”