Igår kväll passade jag på att ta ut teleskopet då molnen hade lättat. Det var några få tunna moln här och där och seeingen var urusel, men bättre än inget. När jag tittade upp ur min lilla stjärnguide och upp på himlen så fick jag mitt i synfältet se en vacker, starkt lysande meteor. En bolid?
Den var ganska högt på himlen och gick i meteor-hastighet i en flack bana från öst till väst och var synlig i ca 2-3 sekunder. Jag tyckte den var gul-vitaktig och ungefär dubbelt så ljusstark som Jupiter. Hörde inga ljud från den. Tror klockan var 19.00-19.30 nånting.
Vad kan den klassas som? Stor meteor eller liten bolid? Har inte sett något likande tidigare.
Bolid?
- Kroppefjäll
- spamtest: JA
Re: Bolid?
Läste detta inlägg med intresse, och även följande tråd som handlade om en annan bolid. Själv var jag på väg till akuten med dottern mitt i natten mellan den 14:e och 15:e, och såg även jag ett mycket kraftigt sken i ögonvrån klockan 02.55, strax nordost om Mellerud i Dalsland. Denna var mycket ljusstark, och hade en sydlig riktning på ganska låg höjd med låg infallsvinkel - i alla fall upplevdes det så. Skenet varade i ca 4-5 sekunder. Bolider är väl inte direkt supervanliga, så är det inte lite udda att så många rapporteras nästan samtidigt?
Hälsn Björn, var.obs sign MLB
Hälsn Björn, var.obs sign MLB
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
COBS signatur MANad