Jupiter & Ganymedes genom \"Gammeltuben\" - Roger Utas & Magnus Ahrling

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Jupiter & Ganymedes genom \"Gammeltuben\" - Roger Utas & Magnus Ahrling

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter & Ganymedes genom "Gammeltuben"
Exponering: 1/45 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas & Magnus Ahrling
Teleskop: Celestron C8 "orange tub"
Kamera: TIS DBK.21 USB
Kommentar: Hej!

Jag gjorde ett hembesök med kameror, laptop och div. fototillbehör hos min gode vän Magnus. Han hade sin gamla orangea Celestron C8 från 1975 (tror jag) uppställd på balkongen, nedkyld, kollimerad och klar. Det fick bli fyra snabba tagningar med färgkameran innan Jupiter försvann över balkongtaket. Förhållandena var relativt bra med lite turbulens.
Magnus står för teleskop -setup och kollimering, jag för fotot och bildbehandling på den här bilden. Kul med dessa gamla fina "vintage teleskop"! Teleskopet verkar hålla god optisk kvalitet, det var nog seeingen som begränsade det färdiga resultatet något, som jag iofs. tycker blev helt ok.

Mvh, Roger & Magnus.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hansg
spamtest: JA

Re: Jupiter & Ganymedes genom \

Post by hansg »

Roger och Co, tycker ni ska skicka era planetbilder till ALPO också, behövs lite svenska bilder där:
http://alpo-astronomy.org/
John McAnally som är en skicklig Jupiter observatör, tecknar mäter och fotograferar, anv också en "gammeltub" och säger att den är helt utmärkt att fotografera med, däremot sämre för visuella obsar av planeterna verkar som den stora sekundären i SCT ställer till det mer vid visuella obsar.
h-g

Return to “Bilder”