Jupiter och Io - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Jupiter och Io - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter och Io
Exponering: 2000 bilder @ 15b/s
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Eftersom Jupiter precis har passerat i opposition så ligger Ios skugga tätt bakom månen.
Fotograferad genom en 2x Televue Powermate.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl

Re: Jupiter och Io - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Fin bild med Io och dess skugga strax intill, nu i oppositions tider!
-Magnus
utas
spamtest: JA

Post by utas »

Hej!

Fin bild, kul att du tar dig an planeterna igen!

Här hade vi ganska klart väder första delen av natten, sen tjocknade det till ordentligt. Så det blev inget förevigande av "oppositions -måntransit" för min del. Fast det var å´andra sidan ganska varmt och behagligt i tv -soffan, så jag skall inte klaga... :D

Mvh, Roger!
Peter R

Post by Peter R »

Tack ska ni ha.

För mycket jobb och ett allvarligt problem med RA-motorn i monteringen har gjort att jag har varit tvungen att ligga lågt denna höst.
Så detta är första Jupiter för säsongen. När jag började fotografera kl. 23:18 var transparensen dålig, kunde inte ens se Stora Björn, men väldigt låg turbulens. Lite drygt en timme senare var det tvärtom och hela tiden var det problem med stark vind.
Jag kanske kan få till en animation så småningom men jag vet inte säkert om sekvenserna håller jämn kvalité.
För att ta reda på hur långa sekvenser jag kan ta utan att rotationen spelar in så delade jag upp mina 2000 bilder, c:a 2 minuter, i 2 lika stora sekvenser på 1000 bilder var. Resultatet efter stackning gav 2 bilder tagna med c:a 1 minuts mellanrum som jag har sammanställt i en animation. Där ser man att även på denna korta tid är det en tydlig rotation.
Jupiter-20111030_000556-2.gif
Jupiter-20111030_000556-2.gif (217.6 KiB) Viewed 4374 times
/*Peter R
Timo

Post by Timo »

Rotationen är ju mycket stor under den korta perioden. Inte konstigt att man tappar detaljer, inte bara p.g.a. orolig atmosfär, utan även när allt rör sig så pass mycket.
Kan du ta ännu kortare exponeringar med din kamera ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R

Post by Peter R »

Hej Timo,

Mina 2 kameror har det större chipet och klarar som mest 15 b/s vilket ger 900 bilder på 1 minut så det ska ändå räcka till under goda förhållanden. Men även med de mindre kamerorna tror jag det är sällan man kan köra på högre hastigheter i praktiken så det är sällan jag har saknat möjligheten.
Jag har en finess i "Astro IIDC" capture programvaran som tillåter att begränsa området vilket reducerar filstorleken markant.

/*Peter
Timo

Post by Timo »

Peter,
Ja de 900 räcker säkert till.
Med din ljusstarka reflektor blir 15b/s hyggligt exponerade eller måste du "dra fram" informationen ?
Att kunna begränsa området och därmed få ner filstorleken låter ju alldeles förträffligt.
En funktion som vissa andra program har vid fokusering har jag för mig.

Nu skall jag tillgrannen och förhoppningsvis se Ängelholm vinna mot Syrianska. Fast det lär bli svårt.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Oortcloud
spamtest: JA

Post by Oortcloud »

Peter R wrote: För att ta reda på hur långa sekvenser jag kan ta utan att rotationen spelar in så delade jag upp mina 2000 bilder, c:a 2 minuter, i 2 lika stora sekvenser på 1000 bilder var. Resultatet efter stackning gav 2 bilder tagna med c:a 1 minuts mellanrum som jag har sammanställt i en animation. Där ser man att även på denna korta tid är det en tydlig rotation.
Intressant detta med rotationen. Att den är påtaglig visste jag, men kanske inte att det skulle märkas så tydligt som du visar. Dock undrar jag om det påverkar bilden negativt så mycket. Jag kör nu i 120s på alla mina Jupiter försök och om det är någon skillnad så är det att med 120s så är det lättare att få ut en bra bild. Jag testade på dem senaste bilderna jag har och kan ej se någon förbättring genom att köra 60s gentemot 120s. (Med samma antal bilder i sekunden då givetvis) Jag kör för övrigt alltid med 30 bilder per sekund på Jupiter med min DBK21. Teoretiskt 60 per sekund men det ger massa artefakter med denna kamera. För Saturnus har jag nog nästan aldrig gått över 15 bilder per sekund.

En person jag haft mailkontakt med påstår följande ang Jupiter rotation:
"...you only have about 120s to acquire your data before "surface-smear" starts detracting from image sharpness (it's theoretically closer to 90s, but that would only apply if you were using a very large scope and imaging WAY below the sweet-spot f/30 range.)"
Men jag vet ej hur han kommit fram till just dem siffrorna.

Martin

Return to “Bilder”