Jag hade lagt märke till att jag inte loggat en ljus galax i Fiskarna än, NGC676. Den är speciell på så sätt att dess visuella magnitud är 9.6 (!) men det beror på att en stjärna, som tillhör Vintergatan, råkar ligga exakt framför galaxens centrum (se bild på galaxen i länken nedan) och dränker galaxens ljus. Galaxens magnitud utan stjärnan är ändå respektabla 10.4. Med 25x100 (kinesiska kikare med Coca-cola bottnar

http://archive.stsci.edu/cgi-bin/dss_se ... v=NONE&v3=
En gammal bekant, komet 78P/Gehrels, lokaliserade jag också i Fiskarna. Det var tredje apparitionen (framträdandet, banvarvet runt solen) som jag sett kometen. Första gången såg jag den 1997. Skattade kometen till magnitud 12.1, komadiameter 1'.2 och DC=4/.
På gränsen mellan Kusken och Lodjuret kunde jag skymta komet C/2010 G2 (Hill). Det speciella med det var att den blev min 150:e observerade komet, eller rättare sagt kometframträdandet! Några kometer har jag sett återkomma i nästa varv till solens närhet två eller tre gånger. Jag ligger långt efter Alan Hale (han i Hale-Bopp) som har sett 496 kometframträdanden i skrivande stund. Jag hade försökt se komet Hill några timmar tidigare men den låg då för lågt över horisonten och min efemeridposition för klockan 01 stämde inte så väl då. Nu såg jag en diffus fläck några bågminuter ifrån min plottade position som visade sig vara komet Hill.
Plockade därefter ett par galaxer i Triangeln med 10-tums GSO. När halvmånen visade sitt fula tryne packade jag ihop, skrapade bilrutorna rent från is och körde hem.
/Timo K