hitta solen :)

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
tqila
spamtest: JA

hitta solen :)

Post by tqila »

har köpt mig ett solfilter och tänkte observera solen men det var inte så lätt att hitta den som jag trodde.

dels är det ju omöjligt att gå efter sökare då den måste täckas över och rödpunktssiktet blir svårt att titta i utan solglasögon :)

så försökte helt enkelt titta genom okularet (det som ger minst förstoring så jag ser mest) men såg bara svart, svart och åter svart.

så alla tips på hur jag enkelt positionerar solen i teleskopet och kan börja titta på den.
Nexstar 127 SLT
timokarhula

Re: hitta solen :)

Post by timokarhula »

Om du har solförmörkelsebrillor (med solfilter) kan du kika utmed tuben och sikta mot solen som vanligt.

Annars kan du utgå ifrån skuggan som tuben skapar. Flytta tuben vänster / höger och uppåt / nedåt och när skuggan är som minst, eller när tubens skugga är rund ska tuben peka mot solen.

/Timo K
Timaoes

Post by Timaoes »

Nä okularsökning funkar inte. Det enklaste sättet är att titta på skuggan av teleskopet. Det beror lite på hur tuben ser ut men rent allmänt ska skuggan vara så liten som möjligt.

Johan
Pzyber

Post by Pzyber »

Precis som Johan skrev så är skuggan bra att gå efter, det brukar jag göra och hittar solen på mindre än 10 sekunder nu mera :)
tqila

Post by tqila »

tack för tipsen!

får prova det nästa gång solen är uppe (har ett stort hus framför mitt boende så solen försvinner tidigt)
orkar inte dra ut alla prylar nu för den lilla tiden solen fortfarande är uppe/synbar. :)
Nexstar 127 SLT
magnahrl

Post by magnahrl »

Skaffa en Tele Vue solsökare, den är suverän man har solen i okularet inom sekunder!
-Magnus

Return to “Allmänt”