Jupiter - Martin Högberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Oortcloud
spamtest: JA

Jupiter - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1800 frames @ 1/30s
Fotograf: Martin Högberg
Teleskop: Skywatcher Explorer-250PX
Kamera: TIS DBK21
Kommentar: I Örebro har vinden varit frånvarande och molnen närvarande länge nu. I alla fall på nätterna. Men natten som var lovade dem moln och givetvis var det molnfritt.
Jag följde Jupiter från 01:20 till 03:40. Från 17 till 33 grader.Denna bild är från 03:35. Ca 1800 bilder stackade och ett Baader Neodymium filter framför kameran. Powermate 5 användes för att få f/24.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: Jupiter - Martin Högberg

Post by skafar65 »

Oj oj oj! Imponerande! Vilka Jupiterbilder det tas i dagens Amatörastronomi Sverige! Minns eller förtränger mina och andras försök för tio år sedan... och framåt! Det känns som det har lagts in en högre växel!

Snyggt! Mvh //Micke
utas

Post by utas »

En fin början på Jupiter -säsongen!

Ser att du fått med GRS, vilken jag missade på min bild, jag fick dock med "GRS Jr" :) .
Jag märkte att planeten ännu är ganska ljussvag, fick dra upp ordentligt med "gain" för rätt exponering.

Nu får vi se till att offra till vädergudarna så att September och Oktober blir fina, utan regn och rusk så vi kan få utöva vår hobby!

Vilken version av Registax har du använt? Jag har testat med Registax 6, och multipoint alignment, men misstänker att datorn inte tycker om när man använder uppemot hundra alignment points... Skall dock ta nya tag när jag får rådata värd att lägga ner krut på!

Hur som helst, väldigt fin bild, grattis!

Mvh, Roger.
Oortcloud

Post by Oortcloud »

Hej och tack!

Jupiter lär väl bli mer ljusstark vad tiden lider. Bara hoppas vädret är OK och seeingen.... :S

Jag använder Registax 6. Jag har denna gång dragit ner antalet alignment points till ca 20 på Jupiter. Det funkade. Man får prova sig fram hela tiden.

Tämligen molnfritt nu. Undrar om man pallar en natt till? :geek:

Martin
utas

Post by utas »

Vi hade ytterligare en molnfri, jättefin natt här i Visby. Vaknade vid 2 -blecket, men fick ställa in.... -var helt enkelt koma -trött... Hur gick det för dig, lyckades du uppbåda krafter nog för en natt bakom kameran? Jag misstänker att förhållandena var ganska hyggliga, iaf! Skall genast leta upp en Get att offra till vädergudarna så fler tillfällen bjuds, ser lite taskigt ut på väderfronten ett tag framöver!

/Roger.
Oortcloud

Post by Oortcloud »

Hade planer på att gå upp vid 02:30 tiden och köra hela morgonen, men jag var för trött när jag väl gick och lade mig. Så jag ställde in. Nu ser det ut som man inte behöver fundera mer på det ett tag framöver. Vi har tjockt med moln nu.

GRS Jr som du fick med hur ligger den i förhållande till GRS? Den vore ju kul och få med nån gång.

Martin

Return to “Bilder”