NGC 2244 Rosett nebulosan i HA, OIII och SII - Bengt Svensso

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC 2244 Rosett nebulosan i HA, OIII och SII - Bengt Svensso

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2244 Rosett nebulosan i HA, OIII och SII
Exponering: exp tid 95 min h-alfa + 90 min OIII+ SII 45min
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Ja det verkar ta tid innan man kan bli klar med den nu när månen är framme så här lägger jag ut en blå ros

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Post by skafar65 »

Ja Bengt, som sagt. Dom där filterna gör ju susen! Magni fik bild! Ja la upp min bild som kontrast till vad man kan göra utan filter. Det förstärker ju intrycket ännu mer :) Men det bjuder jag på :)

//Micke
Bengt

Post by Bengt »

Tack Micke !

Ja det var just för att kunna ta såna här bilder som mitt val av kamera blev en svartvit . Känns med denna bild som man faktiskt har nått ett mål. Var länge sedan jag kände mig så nöjd med en bild som är halvklar . :D

Vi får se som sagt om jag kan få fram fler exponeringskvällar innan det är försent .

Jag tycket det var väldigt bra att du också tog din bild . Det som slog mig direkt är att du har mer synfält i din tub . Denna blev lite croppad men inte så mycket på den andra. Det fick mig att fundera beror det på att jag använder filterhjul eller har det med att du har annan reduserare?

Vi kanske kan kombinera våra rå bilddata en dag för att se om vi kan få en spännade kombination . Nåt för nästa träff?

Bengt

Return to “Bilder”