M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Bilder från galleriet
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 14*5min
Fotograf: Daniel Franzén
Teleskop: Sky-Watcher Explorer 200PDS
Kamera: Canon EOS 500D
Kommentar: Tog totalt 19*5 minuter, men efter bild 10 så började min komakorrektor som satt på kameran att imma igen så de sista exponeringarna gick inte att använda.

Håller fortfarande på att lära mig Photoshop så det går med all säkerhet att få ut ett bättre resultat men detta är vad jag kan prestera för tillfället. Och det är alltid kul att posta bilder, även om de inte är perfekta.

Måste också klura ut vad som orsakar mina utdragna stjärnor i hörnen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Peter R »

Sparsam, lite återhållen men väldigt fin bild.
Försök att öka styrkan på det röda och minska det blå en aning så kommer färgerna fram bättre.
Kan det vara så att din sekundärspegel inte sitter riktigt centrerad? Dina utdragna stjärnor är främst i övre vänstra hörnet och där är också vigneteringen som störst.
Vad har du för komakorrektor? Det kanske också är så att den inte klarar av att korrigera en 200mm f/5 ända ut i hörnen på en APS-stor sensor. Du har ju redan ett fantastiskt stort fält som är problemfritt om du beskär bilden en aning.

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Robert »

Kameran kan sitta lite snett också då förstärks de utdragna stjärnorna åt ett håll mer det jag jag stor erfarenhet av :)

Tycker du har lyckats bra med M51. Den syns bra och härligt med massa rymd omkring med. Möjligt att du kan dra fram den lite mer med curves i photoshop fast risken är ju att man drar fram mycket brus med.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Tackar.
Jag ska testa justera färgerna lite när jag kommer hem.
Det är mycket möjligt att sekundärspegeln måste justeras, jag gav mig på att försöka kollimera teleskopet för ett tag sedan, men skruvarna till sekundären satt som berget så jag justerade bara primärspegeln. Vågade inte använda våld med risk för att förstöra något. Får se om jag gör ett nytt försök för det ska ju såklart gå att justera den.
Jag använder Baader MPCC.

Mvh
Daniel
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Lazze »

Som Robert skriver så går det nog att dra fram lite mer med kurvor och nivåer, men det ser ju du bäst själv som sitter med originalbilden.

Jag misstänker också att kollimeringen inte stämmer riktigt och om skruvarna till sekundären sitter så fast kan det bli problem. Har du provat att lossa centrumskruven på sekundären innan du ger dig på de mindre kollimeringsskruvarna?

/Lasse
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Lazze wrote:Som Robert skriver så går det nog att dra fram lite mer med kurvor och nivåer, men det ser ju du bäst själv som sitter med originalbilden.

Jag misstänker också att kollimeringen inte stämmer riktigt och om skruvarna till sekundären sitter så fast kan det bli problem. Har du provat att lossa centrumskruven på sekundären innan du ger dig på de mindre kollimeringsskruvarna?

/Lasse
Om jag inte minns fel var det centrumskruven som satt fast.
Det är inte så att den är felgängad så jag försöker dra åt fel håll? (Jag skruvade alltså motsols för att försöka lossa)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Bengt »

Fin bild !

Jag hade nog mörkat svärtan lite dock. Den är lite för ljus i svärtan tycker jag . Levels och curves på denna så blir bra ännu bättre. tycker inte dina hörn stör på en bild
i denna bildskalan.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Timo »

Tycker du fått fram bakgrunden fint.
Svärtan är nästan perfekt enligt min smak, kanske ytterst liten ökning i svärtan men det är marginellt. Bakgrunden får inte bli svart.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Lazze »

Frazze wrote:
Lazze wrote:Som Robert skriver så går det nog att dra fram lite mer med kurvor och nivåer, men det ser ju du bäst själv som sitter med originalbilden.

Jag misstänker också att kollimeringen inte stämmer riktigt och om skruvarna till sekundären sitter så fast kan det bli problem. Har du provat att lossa centrumskruven på sekundären innan du ger dig på de mindre kollimeringsskruvarna?

/Lasse
Om jag inte minns fel var det centrumskruven som satt fast.
Det är inte så att den är felgängad så jag försöker dra åt fel håll? (Jag skruvade alltså motsols för att försöka lossa)
Nu har jag inte använt just det teleskop du har, men på de spegelteleskop jag haft så har centrumskruven haft samma gänggång som centrumskruven. Edit: Kollimeringsskruvarna ska det förstås vara.

Så centrumskruven är fast, men kollimeringsskruvarna går att röra på? Nu kan jag vara ute och cykla (inte ovanligt), men med centrumskruven låser man sekundärspegeln i ett läge så att den ger så stor belyst yta som möjligt genom fokustuben genom att sekundären kan flyttas i höjdled och vridas i sidled.
Tilten melllan sekundär och primär görs med kollimeringsskruvarna så då kanske det går att göra en kollimering ändå även om centrumskruven är fast?

/Lasse
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Morgan »

Fin bild Daniel och jag håller med Timo om att svärtan är på den nivå som den ska vara.
Däremot är svärtan lite ojämn i nedre kanten där jag skulle rekommendera dig att avända tipset jag gav till dig tidigare(gällande vinjetering) hur man får bort ojämnheterna med hjälp av PS.
Om du kollar på den här länken och mitt inlägg (näst sist) viewtopic.php?f=6&t=3882&start=15 och följer stegen så får du lätt bort ojämnheten.
// Morgan
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Har laddat upp en ny version av bilden nu.
Jag följde först Morgans tips men det gjorde att bilden blev väldigt svart och histogrammet klippt, så jag mekade lite med levels istället. Ökade på svärtan en aning vilket fick bort en del av ojämnheten.
Sedan minskade jag ned det blåa en aning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Lazze wrote:
Nu har jag inte använt just det teleskop du har, men på de spegelteleskop jag haft så har centrumskruven haft samma gänggång som centrumskruven. Edit: Kollimeringsskruvarna ska det förstås vara.

Så centrumskruven är fast, men kollimeringsskruvarna går att röra på? Nu kan jag vara ute och cykla (inte ovanligt), men med centrumskruven låser man sekundärspegeln i ett läge så att den ger så stor belyst yta som möjligt genom fokustuben genom att sekundären kan flyttas i höjdled och vridas i sidled.
Tilten melllan sekundär och primär görs med kollimeringsskruvarna så då kanske det går att göra en kollimering ändå även om centrumskruven är fast?

/Lasse
Både centrumskruven och kollimeringsskruvarna satt fast. Nu drog jag kanske inte allt för hårt, för jag visste inte om man var tvungen att lossa centrumskruven först för att kunna justera kollimeringsskruvarna, eller tvärtom, och jag ville som sagt inte riskera att dra sönder något.

/Daniel
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Bengt »

Finns bara ett sätt jag kommit på som hjälper när man har en bild med olika ljus bakgrunden. Det är att använda maxim.dls flatt funktion (flatten background).

Man väljer själv olika spots i bilden tills den är jämnt belyst. Den versionen som ligger ute nu har blivit bättre men det går med flat metoden få den ännu jämnare.

Bengt
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Morgan »

Frazze wrote:Har laddat upp en ny version av bilden nu.
Jag följde först Morgans tips men det gjorde att bilden blev väldigt svart och histogrammet klippt, så jag mekade lite med levels istället. Ökade på svärtan en aning vilket fick bort en del av ojämnheten.
Sedan minskade jag ned det blåa en aning.
Metoden jag förklarade klipper inte i histogramet, däremot neutraliserar den ojämnheter och nollsäller den svarta punkten som sedan lätt justerar upp med den svartpunkts pipetten i nivåer.
Den bild du har fungerar alldeles utmärkt med metoden och det tog mig ca 1 minut neutralisera och ballansera bakgrundsnivån i din jpeg bild.
Däremor då exempelvis man har en galax som täcker hela bildytan så fungerat tekningen inte lika bra.
// Morgan
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Morgan wrote: Metoden jag förklarade klipper inte i histogramet, däremot neutraliserar den ojämnheter och nollsäller den svarta punkten som sedan lätt justerar upp med den svartpunkts pipetten i nivåer.
Den bild du har fungerar alldeles utmärkt med metoden och det tog mig ca 1 minut neutralisera och ballansera bakgrundsnivån i din jpeg bild.
Däremor då exempelvis man har en galax som täcker hela bildytan så fungerat tekningen inte lika bra.
Hej Morgan.
Jag gjorde enligt din beskrivning du länkade till och då får jag detta resultat:
Skärmavbild 2011-04-07 kl. 21.45.00 2.png
Skärmavbild 2011-04-07 kl. 21.45.00 2.png (339.45 KiB) Viewed 5231 times
Sen lade jag på lite curves och får detta: (Blev dock mycket bättre denna gång är förra gången jag testade)
Skärmavbild 2011-04-07 kl. 22.11.25 2.png
Skärmavbild 2011-04-07 kl. 22.11.25 2.png (414.62 KiB) Viewed 5231 times
Ser det ut på samma sätt när du gör detta? Är inte histogrammet klippt på mina bilder?
Har jag gjort rätt tro? Och hur justerar man isåfall upp svartpunkten med pipetten?

Mvh
Daniel