M42 Orionnebulosan - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 1*120 sek, 10*30 sek, 10*15 sek
Fotograf: Tomas Wikander
Kommentar: Mitt första försök. Jösses vad mycket tid som går åt, men vad kul det är!Själva fotandet gick relativt fort, men jag kan lugnt säga att jag har mycket att lära mig vad gäller det här med bildbehandling. Jag kunde använda en 120 sek exponering av 10, resten var kassa. Jag kör oguidat.
Med hjälp av DSS och GIMP har jag försökt pyssla ihop det så gott det går. Det finns nog mycket att förbättra, men här är den i alla fall!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Robert
Site Admin

Re: M42 Orionnebulosan - Tomas Wikander

Post by Robert »

Välkommen hit och grattis till en bra första bild. Mina första bilder av M42 var MYCKET sämmre :D

Bakgrunden är lite väl rödljus tycker jag men det är alltid svårt att få till både bakgrund och objektet man har fotograferat :) För att vara en första bild är detta kanonbra.
Peter R

Post by Peter R »

Jag håller med Robert att det är otroligt bra framför allt för att vara din första bild.
I mitt tycke kan du enkelt få den mycket bättre bara genom att dra ur rött och öka kontrasten så basen blir mörkare.
Men det gäller naturligtvis att du har en skärm som visar bilden någorlunda korrekt.

/*Peter R
Frazze

Post by Frazze »

Tycker den ser bra ut.
Du har fått ur mer data ur din 120s exponering än vad jag har fått med min senaste (också 120s exponering, eller rättare sagt 7x120s) Jag fotar från Stockholm och jag antar att ljusföroreningarna här ställer till det lite. Vart tog du bilden ifrån?

Mvh
Daniel
Tompa

Post by Tompa »

Tack för god respons!
Ja, nog blev det lite rött allt... Det blev väldigt tydligt när jag kollade in bilden på en annan skärm. Jag har väl inte haft de mest optimala arbetsförhållandena, sitter i ett rum med fönster åt alla håll och solskenet står som spön i backen. Man lär sig hela tiden :oops:

Jag har skruvat lite till i GIMP, och försöker klura ut hur jag lägger in en ny version av bilden. Är det någon som kan tipsa om hur man gör? Jag har drabbats av hjärnsläpp... Har nog använt alla resurser till bildbehandling i GIMP, träningsvärk i hela skallen.

Bilderna är tagna strax söder om Borlänge, jag har en bra plats med mörk himmel mot söder. Mot norr stör Borlänges stadsljus väldigt mycket. Seeingen var mycket god vid tillfället, jag kunde skönja e-komponenten i trapetset vid 200x.

Allt gott,
Tomas W

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&m ... %3C/pts%3E
Robert
Site Admin

Post by Robert »

För att lägga in en ny tryck på ändra bilddata nere i högre hörnet.

Då kommer ud till sidan där du kan ändra information om bilden.
Under fotograf står det en liten länk om ladda upp ny version av bilden. Tryck där så kan du ladda upp en ny version (filen behöver dofck ha ett annat namn om jag minns rätt)
Tompa

Post by Tompa »

Tack!

Det första man blir blind på...

Nu har jag lagt upp en modifierad version.
Ska försöka få ordning på mina raw-filer. DSS verkar ha problem med mina .cr2-filer. När jag stackat ihop allt finns bara 1/10-del av bilden. Allt annat är bortkapat. Nu har jag konverterat lights- och darks-filerna till .tiff innan kalibrering och stackning i DSS. Det kanske påverkar kvalitén, vad vet jag... Men jag lägger nog upp dessa frågor i en ny tråd vad det lider.

/Tomas W
Bengt

Post by Bengt »

Den var riktigt fin tycker jag . Du kan känna dig mer än nöjd få till en så här fin bild som starskott. De flesta brukar bränna ut centrum fullständigt i början.Egentligen tycker jag inte m42 är ett bra nybörjar objekt . Det är grymt svårt få till både färger och exponeringstid bildbehandling rätt. Tycker du ska känna dig mer än nöjd över detta resultatet.
Kan du komma över ett photoshop som verktyg i framtiden så tror jag det hade underlättat för dig vad gäller bildbehandling.

Bengt
Tompa

Post by Tompa »

Tack för feedback!
Får se om man kan springa på ett vettigt bildbehandlingsalternativ... Jag har upptäckt att min bildskärm är väldigt "förlåtande", den verkar dölja brus på något sätt. När jag tar upp bilden på en annan bildskärm blir bruset rejält mycket mer synligt. Kanske dags att skaffa något nytt, har aldrig gillat Sonyn. Kassa batterier och snudd på omöjligt att hitta vettiga drivrutiner.

/Tomas W
Grinde

Post by Grinde »

Grym första bild! Och välkommen till 190MN klubben, äntligen lite fler medlemmar :P
Ett tips är att skaffa autoguider rätt omgående, för 1000mm är väldigt oförlåtande mot monteringens små ojämnheter. Och daggskärm + värmeband, ett måste med 190MN, jag tror dagg var den största boven som kortade av mina nätter under min första säsong, tillsammans med batterierna i kameran, så släng gärna till en 12V adapter så du kan köra kameran på samma batteri som monteringen hela natten, istället för att stå och byta batterier i kameran.
Det här ser riktigt lovande ut, med en sån här start!
Tompa

Post by Tompa »

Tackar mjukast!
Jag är helnöjd med teleskopet! En autoguider står på önskelistan likaså värmeband, har en hemgjord dagghuv. För tillfället håller jag på att lära mig att använda teleskopet lite smartare. Polställning med driftmetod, PEC-träning osv. Är ute och tränar DSO-foto i fullmåne och halv storm för att få in handgreppen 8) , därför har det inte blivit så många bilder värda att beskåda... Men jag tror att det betalar sig på sikt. Försöker också att få in grunderna i bildbehandling. Det är ju inte lätt. Man uppfattas numer som en ganska asocial typ här hemma. Sitter mest och glor in i skärmen. Det känns säkert igen :lol:

/Tomas W
Tompa

Post by Tompa »

Nu har jag mekat lite till...
Ombehandlad i PS, inte lika hårt stretchad som förut och med mer kontrast. Det går nog inte att öka kontrasten mer, bruset ökar ganska mycket då. Det går nog inte att begära mer med tanke på den korta exponeringstiden :?
Det blir nya försök nästa år med perfekt polställning och superseeing!
/Tomas W

Return to “Bilder”