M82 The Cigar Galaxy - Mats Johansson, Patrik Holmström, Lar

Bilder från galleriet
MatsJ
spamtest: JA

M82 The Cigar Galaxy - Mats Johansson, Patrik Holmström, Lar

Post by MatsJ »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82 The Cigar Galaxy
Exponering: RGB: 20x5min Ha: 9x20min L:7x10min
Fotograf: Mats Johansson, Patrik Holmström, Lars Hermansson
Teleskop: OGS RC-16 f/9
Kamera: Canon 300D (modifierad)
Kommentar: Kalibrerad med darks och stackad i MaximDL, bildbehandling i Photoshop CS3

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M82 The Cigar Galaxy - Mats Johansson, Patrik Holmström,

Post by Bengt »

Mycket av stoftet framträder fint . Mycket snyggt!

Bengt
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Riktigt fin bild ni har fått till med erat ny fina teleskop. BLir inte alls avundsjuk :)
Bengt

Post by Bengt »

Det får bli din nästa uppgradering Robert. Kostar ju inte mer än ett bättre hus i Örkelljunga :D

Jag lovar du ska få den efterlängtade titeln årets astroholic Robert med ett sånt inköp :D

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Cigarren tillhör inte mina favoritobjekt men jag tycker ni fångat denna oformliga Gallax på ett bra sätt. Fantstiska detlajer på ett objekt man inte brukar se några detlajer på så att säga!

Mvh //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Jag är också imponerad av denna fina bild liksom av M1.
Jag hoppas att ni kan bygga på med ännu mera signal framöver, möjligtvis även Ha för att få fram de röda filamenten.

/*Peter R
Morgan

Post by Morgan »

Otroligt detaljerad M82 ni fått fram och jag har en känsla att ni skulle kunna få fram en ännu bättre då den stora begränsningen ligger i kameran.
Jag var tvungen att kolla på er hemsida där jag blir lika imponerad av er montering.

//Morgan
// Morgan
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Detta är en mycket läcker bild, och vilket teleskop!! och vilken montering!!!!! Guidningen är mycket bra, en annan kamera med stooort chip och med filter för narrowband :D

Bra gjort

LG
LasseH

Post by LasseH »

Hej Astronettare, tack för kommentarerna.
Teleskopet är ett Optical Guidance Systems RC 16" f/9. (Ungefär som detta men en äldre version. http://www.opticalguidancesystems.com/p ... s=RC16-75F )
För er som minglade under presentationen i Mariestad ;) finns en bygglogg att titta på här http://groups.google.se/group/t41observ ... /bygg-logg .

Vi har fått till autofokus och autoguidning och resultaten börjar komma. Som ni säger är nog kameran den svagaste länken för tillfället. Vi tittar på olika möjligheter att få till en lämplig CCD med filterhjul. Det är ju lång brännvidd så vi vill ha lite större pixlar. Smalbandsfilter blir ett fint komplement också.

Hälsningar,
Lars Hermansson
Starsoft

Post by Starsoft »

Kul att det börjar ramla in fina bilder från det nya teleskopet, med den tuben lär det finnas potential att nå fantastiska resultat framöver.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Hej Lars !

Måste säga det är ett lyft för hela Astronomisverige att en så aktiv förening fick denna chansen att "låna " denna tuben. Ni kommer inspirera oss alla med framtida bilder är jag säker på. Gillar starkt ert obsbygge runt denna tub, verkligen ett nytänk.

Jag är lite nyfiken på hur framtiden ser ut .Kommer tex era råbilder vara tillgängliga i någon data bas på nätet? Finns det planer på att hyra ut fototid till andra amatörer i Sverige?

Bengt
LasseH

Post by LasseH »

Hej.
Vårt långsiktiga mål är att styra teleskopet över internet men vi inser förstås att det finns en hel del utmaningar på vägen. Kan inte garantera att det händer inom den närmaste tiden.Till att börja med tror jag vi försöker ta lite "snygga bilder" men sedan är åtminstone min förhoppning att bidra till forskningsprojekt med UBVRI fotometri. Har redan gjort lite sånt med vårt hembyggda 45 cm teleskop. Se artikel som går att nå via "Resurser" fönstret på vår hemsida uaa.nu
Om teleskop eller bilddata ska bli tillgängligt för andra amatörer har vi inte funderat så mycket på men det skulle nog inte vara omöjligt att låta andra köra, åtminstone inte om syftet är något lite mer ovanligt och spännande observationsprojekt.
Mvh,
Lars.
MatsJ

Post by MatsJ »

Hej,

Vi har uppdaterat vår DSLRbild på M82 med 3 timmar H-alfa. Vi fotade med 41 centimetaren och en nylånad Atik 11000. Eftersom det var stor måne igår natt valde vi att komplettera en av våra tidigare bilder med H-alfa.

Hälsningar,
Mats och Lars.
Peter R

Post by Peter R »

Ytterligare 3 timmar H-alfa gjorde verkligen susen för att förstärka de svårfångade röda filamenten.
Riktigt, riktigt snyggt.

/*Peter R
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Kanonfint blev det :good:

Lite mer luminans på den där så har ni en bild av högsta internationella klass, bekräftar vad jag har misstänkt länge, att det går att ta lika bra bilder i Sverige som i New Mexiko bara man har "rätt" prylar, det krävs nog bara lite mer tålamod på grund av mera moln hos oss.

Jag jämförde bilden med Robert Gendlers som har samma bildskala, det är svårt att jämföra upplösningen när han har så mycket mer exponeringstid men jag skulle inte bli förvånad om er bild blir lika bra med lite mer exponeringstid.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb