Ny bild i galleriet Objekt: M1 Krabbnebulosan Exponering: Ha 80:G10:B10 Fotograf: Bengt Svensson Kommentar: Litet projekt jag starta ikväll med fullmåne framme.
Den här gillar jag skarpt. Det känns verkligen att den röda nebulositeten omsluter de centrala blå regionerna.
Väldigt fin 3D känsla som jag ofta tycker saknas i DSO-bilder.
För att fortsätta Roberts tradition att även involvera den nya generationen så får den en stark tumme upp av min 15-åriga dotter.
Ja man kommer verkligen nära med denna tuben. Ändå är det inte fullformat bilden som ligger här bara 75%. Men jag tycker den gör sig bättre förminskad eftersom själva nebulosan är ganska "suddig". Jämför här: http://www.astropixlar.com/m1habig.htm
Kör man i full bränvidd (2000mm) kan man inte förvänta sig det blir knivskarpt framför allt inte med dessa "korta " exponeringstider.
Satte dit lite stoppljus bara för att se om de gamla astrorävarna skulle se det
Skämt o sido .Man måste nog ha tagit riktigt bra RGB bilder när inte månen är framme för att stjärnorna ska få vettiga färger.
Lägger man Ha i röd kanal får man lätt sådana bekymmer. Har snyggat till lite den största bilden men helt bra blir det aldrig.
Uppdatera bilden.
Lyckades plocka ut lite riktig lrgb från gårdagens bilder som jag la i ett extralager på m1 bilden. Tycker den ser mer naturlig ut nu.
Måste säga jag är glatt överraskad över dessa första försök. GSO kan verkligen göra fina optiska RC tuber.
Nu har jag en bra ccd kamera också även om den börjar bli lite ålderstigen så är H9an en riktigt bra ccd kamera.
Att den är suddig beror nog på att jag legat av mig vad gäller bildbehandling.
Jag var visserligen lite slö med att omfokusera igår men tycker h-alfa råbilderna ser ut att vara pinpoint.Men även om jag blurrat lite på denna ha bild så ser man att denna kanalen behöver mer exp tid .En baksida med h-alfa man får exponera många timmar för att få bort brus.Som jag skrivit innan så är mina rgb bilder riktigt usla med masor av ströljus.
Trevlig M1 du fick till Bengt !
Tonen i färgerna tycker jag du lyckades mycket bra med !
Har för mig att H-alpha aldrig har samma inställning i fokusering som RGB.
Men framförallt så har vi just nu stora skiftningar i temperatur från det är mörkt till framåt 23 - 24.00 så omfokusering var 60:e minut behövs säkert.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bra med tanke på fullmånen
Kul att se den i närbild, tycker din Ha data ser riktigt bra ut, 2,000mm och så små pixlar ställer väl riktigt höga krav på följningen.
Om du har R subs, pröva lägga till Ha i ett lager ovanpå R kanalen med blendmode Lighten i photoshop. Jag upplever att det sättet inte spökar till stjärn-färgerna något, eftersom Ha-kanalen har mindre stjärnor än R , men mer data till nebulositet , kan det stämma?
Kan nån gammal astroräv förklara vad det menas med stoppljus-stjärnor? Tror inte jag kan räkna mig som gammal räv med mina 1½ år i "branchen"