M57 Ring nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar

M57 Ring nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ring nebula
Exponering: 3xLRGB 300s vardera kanalen
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej,

Skickar en liten Jul bild som jag tog i April i år på M57. Själva nebulusan är inte så upphetsande men omgivningen är lite intressant, hur många galaxer kan man hitta? Två hittar man ganska lätt, men det skall finnas fler...

Jag önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt År, om vi inte hörs innan med någon bild eller så...

/LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: M57 Ring nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Peter R »

Hej L-G,
Jag kan inte hålla med utan tycker det är själva nebulosan som är upphetsande :D .
När jag letade galaxer och kom till ringen så såg jag att du har ju fått med ganska mycket av den yttre ringen. Det går kanske att förstärka ytterligare.
Däremot ser själva ringen lite inklistrad ut på grund av den markanta svarta zonen runt om.

Hälsningar
/*Peter R
Morgan
spamtest: JA

Post by Morgan »

Från att till en början mest gillat bilder där bara huvudobjekten i fokus har min fascination till bilder som denna där en större del av djuprymden finns med min absoluta favoritbilder.

Man får verkligen en tankeställare på hur stor och vacker rymden är och och hur små vi är i det hela.

Jag håller med Peter att M57 ser ”inklistrad ut p.g.a den svarta ringen kring nebulosan men i övrigt är det fina färger.
// Morgan
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för edra synpunkter, nebulusan blir väldigt "överexponerad" om man lyfter upp stjärnorna i bakgrunden så man får försöka hålla undan denna med ett select område verkar som om utjämningsområdet (feather) inte gav önskad effekt, därav "inklistrings-looken" (den är inte inklistrad). Skam sägandes är det en miss här, var i valet o. kvalet om jag skulle lägga ut den då den inte var helt genomarbetad, men kunde inte hålla mig.. Jag har en variant där nebulusan är i det närmaste vit men med ett fantastiskt stjärnfält runt omkring. Det går att trycka fram ytterringen också men då ser inte bilden klok ut!

Jag skall se vad jag kan åstadkomma i mellandagarna..

/LG

Return to “Bilder”