Månförmörkelse - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Månförmörkelse - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månförmörkelse
Exponering: 0.5 sek@f4 ISO 200
Fotograf: Göran Strand
Kommentar: Jag åkte ut i den 22 gradiga kylan för att föreviga månförmörkelsen och det visade sig bli en fascinerande upplevelse. Just att solen var på väg upp samtidigt som månen gick ned och förmörkades var fantastiskt vackert.

Bilden ovan är tagen 08:33, det vill säga 8 minuter innan totaliteten uppstod. Bilden är tagen med min Nikon D300 och mitt 300/2.8 teleobjektiv.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Morgan

Re: Månförmörkelse - Göran Strand

Post by Morgan »

Vacker bild Göran!

Det är tur att vi lever i ett så pass avlångt land så att det alltid fins någon som har klart väder.

//Morgan
// Morgan
Peter R

Post by Peter R »

Hej Göran,

Upplevelsen du beskriver och det speciella ljuset har du lyckats föra över i bilden! Den är både otroligt vacker och ovanlig.
Jag kan redan nu nominera den bilden till nästa års bästa astronomibilder.
Om det bara var 8 minuter kvar till totaliteten så antar jag att du fick med den också.

/*Peter R
gost

Post by gost »

Jag var där när totaliteten inträffade, problemet var bara att månen sjönk ner i ett dis som dragit in, så den försvann i samband med att månljuset blev för svagt.

Bifogar en skissbild på sista bilden där månen syns, tagen 08:39:48 enligt kameran, frågan är hur exakt den är ställd.

PS: Som lite kuriosa kan nämnas att eftersom jag är föräldraledig just nu, så fick båda barnen (1 och 3 år gamla) följa med ut och fotografera månen. Dom väntade tålmodigt i bilen och undrade nog vad som var så viktigt att pappa slitit ut dom så tidigt i vinterkylan.
Attachments
GS_20101221_0038.jpg
GS_20101221_0038.jpg (61.94 KiB) Viewed 2856 times
Grinde

Post by Grinde »

Riktigt snyggt, komponering och allt! Kul att du tog med barnen också

Jag hade planerat sen veckor tillbaks att rigga upp all utrustning och plåta alla faser från fullmåne till totalitet och lägga ihop nån snygg sekvens, men det dök tyvärr upp jobb.
Men jag fick i alla fall se övergången till totalitet medans jag drog ut och tankade helikoptern, tog några handhållna bilder med zoom-objektivet, fast det blev väldigt darrigt i -20°C på frihand...

Hur som helst så var det väldigt surrealistiskt att se månen försvinna mer och mer, första gången jag bevittnar en månförmörkelse, så det var skitkul!
Morgan

Post by Morgan »

gost wrote:Jag var där när totaliteten inträffade, problemet var bara att månen sjönk ner i ett dis som dragit in, så den försvann i samband med att månljuset blev för svagt.

Bifogar en skissbild på sista bilden där månen syns, tagen 08:39:48 enligt kameran, frågan är hur exakt den är ställd.

PS: Som lite kuriosa kan nämnas att eftersom jag är föräldraledig just nu, så fick båda barnen (1 och 3 år gamla) följa med ut och fotografera månen. Dom väntade tålmodigt i bilen och undrade nog vad som var så viktigt att pappa slitit ut dom så tidigt i vinterkylan.

Vad har du för väluppfostrade barn? Några tipps??
Jag har själv barn i samma ålder och efter 5 minuters väntan så går dom lös på inredningen i bilen, så för mig skulle det aldrig funka. :)

//Morgan
// Morgan

Return to “Bilder”