M57 Ring nebula - Daniel Franzén

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

M57 Ring nebula - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ring nebula
Exponering: 7*1min + 2*2min
Fotograf: Daniel Franzén
Kommentar: Var ute i kylan för att försöka förfina min polinställning men det blev mest fel tror jag.
Hann dock ta några bilder och det blev på M57 denna gång. Lite snabbt behandlad i Nebulosity 2.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M57 Ring nebula - Daniel Franzén

Post by skafar65 »

Hej Daniel

Kul att du kommit igång och vill visa dina nybörjarbilder här! Det måste jag verkligen försöka framhäva och få dig och andra och förstå! Bilden är helt Ok ur den synpunkten och nu ser vi ju alla och du själv också fram emot förbättring och förfining. Din bild behöver ju mer exponering, det finns även lite vinjetering som visar sig som utdragna stjärnor i bildkanten och lite mörka fläckar som man kan ta bort med diverse knep. Troligtvis får du inte med mer av den röda färgen på grund av din kamera som du väl inte har modifierat?

Plus för din bild får du för det stora formatet där man ser ringen i det stora hela!

Mvh //Micke
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M57 Ring nebula - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Hej Micke.
Tack för kommentarerna.
Jag har stora problem med vinjettering när jag fotar och förstår att flats kan lösa detta. Jag har inte kunnat tagit några bra sådana ännu dock. Till denna bild har jag använt mig av flats tagna inomhus vid ett tidigare tillfälle vilket inte är optimalt. Det blev dock mycket bättre än utan flats. De mörka fläckarna är nog någon liten fuktfläck som lagt sig på speglarna alt. sensorn och när jag behandlade bilden så drog jag ner svärtan tills de försvann. Men nu när jag ser bilden på jobbdatorn så syns dem. Det beror nog helt enkelt på att min skärm hemma inte är lika ljusstark.
Mer och längre exponeringar siktar jag på, denna kväll så höll jag dock på väldigt länge med att försöka få en bättre polinställning med drift align-metoden som jag försöker lära mig.
Min kamera är inte modifierad så jag får leva med att inte få med mer röd färg för tillfället. En komakorrektor är något jag siktar på att införskaffa också för att få lite snyggare stjärnor i kanterna.

Mvh
Daniel

Return to “Bilder”