Objekt: NGC 869, NGC 884 Dubbelhopen
Exponering: 3x5min
Fotograf: Mats Olsson
Kommentar: First light för Ikharos 102 ED.
Jag tänkte att denna lilla bild kunde vara intressant att titta på, för den är tagen med ett intressant nytt teleskop. Jag har fått låna den ett tag och samtidigt testa vad den går för (tack Hans på Teleskopservice), medan min FLT98 letar efter en ny och bättre fungerande fokuserare. (FLT:n är optiskt jättebra, men fokuseraren på kolfibervarianten är skräp, helt underdimensionerad för kameror.)
Fick ett par korta bilder på Dubbelhopen innan molnen drog in i går kväll. Den första med WO:s flattener/reducer 3, den andra med WO:s flattener/reducer 2. Konstigt nog blev bilden med WO2 flatast och bäst. Jag har alltså inte testat med den dedicerade flattener som finns till teleskopet, eftersom jag ville ha en reducering också.
Tuben är, så vitt jag förstår, samma tub som man kan se i ett antal olika fabrikat. Vad som gör just denna så intressant är att den levereras med en 3" fokuserare, ett riktigt monster som ser ut att kunna bära vad som helst. Har med tiden kommit att förstå hur viktigt en bra fokuserare är, utan den så hjälper det inte vad man har i övrigt.
Så är det ju ingen triplet, men men hjälp av noels borttagning av blå halos blir det ändå en ganska trevlig bild att titta på tycker jag. Man kan se att bilden inte är helt flat, men bra nära i alla fall. Tror att seeingen var dålig i går, fick inga höga värden på skärpan, misstänker att här finns mer att ge framöver.
Vi får väl se vad denna tub kan prestera framöver, men för ca 7000kr verkar det vara svårt att hitta något bättre i närheten... Fokuseraren gör att den lämnar alla sina konkurrenter långt bakom sig. :-)

Klicka for att se stor version av bilden