Objekt: M31 ombehandlad Andromedagalaxen
Exponering: 17*5min
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: Tog min förra bild och modifierade färgerna och kontrasten lite i brist på stjärnklara nätter

Klicka for att se stor version av bilden
L-optikerna är ingen borgen för optisk kvalitet, men kan naturligtvis vara det. Det står alla gånger för vädertätning och högt pris.Jag är van med canons L-gluggar när det kommer till bildkvalitet och skärpa ända ut i kanterna
Hej! Ja, jag tror jag haft tur med kameragluggarna också i så fall, dock är det bara telegluggar jag har ur L-serien , och där har jag upplevt en klar skillnad i skärpa, "kantkvalitet" (speciellt med fullformat, då många tappar skärpa ut mot kanterna, men nu kör jag bara APS-C) , kromatisk abberation osv. jämfört med sigma, tokina & tamron. Prislappen skiljer sig rejält också, men jag handlade mina i USA 2008 när dollarn låg runt 6kr, så det blev en rätt ok affär ändå. Men jag har hört från många att L-zoomarna i vidvinkel-området inte lever upp till sitt pris. Har du fotat "annat" innan du började med astrofoto?Peter R wrote:L-optikerna är ingen borgen för optisk kvalitet, men kan naturligtvis vara det. Det står alla gånger för vädertätning och högt pris.
Bl.a deras 24-70/2,8 går det 3 måndagsex på en bra om de inte har förbättrat produktionen de senaste 2 åren. Efter att ha testat ett antal så köpte jag en tamron 28-75/2,8 för 40% av priset.
Den fokuserade fel men var oerhört skarp och vägde mycket mindre. Jag köpte den, skickade in den för justering och är hur nöjd som helst.
Mina övriga L-optiker är toppen men först efter att ha varit inne för justering ett antal gånger.
/*Peter R
Ja, i och med att jag jobbar som fotograf och bildretuschör sedan 70-80-talet. Mina första astrobilder tog jag 1972 :-)Har du fotat "annat" innan du började med astrofoto?
Wow, det var riktigt länge! Och det märks, fantastiskt fina bilder jag hittade nu när jag grävde lite i arkivet!Peter R wrote: Ja, i och med att jag jobbar som fotograf och bildretuschör sedan 70-80-talet. Mina första astrobilder tog jag 1972 :-)
/*Peter R
Tack!Cristofer wrote:Tjusigt.
Jag har nyligen fotat M31 men den är tämligen färglös i jämförelse. Hur får man galaxens ytterfält blå? Min bild finns här:
http://rymden.wordpress.com/2010/10/22/andromeda/