M45 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
skafar65

M45 - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45
Exponering: L:25x4 (100min)
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Var tvungen att visa något resultat från denna höst som varit väldigt fattig från min sida. Jag har gett mig på omöjliga projekt typ yttringen i M57 och andra objekt som visat sig för svåra. Tänkte flika emellan med något \"lätt\". Tanken var att kombinera min gamla M45 med ny Luminans. Vi får se hur det går, är så långt ifrån varandra i bildskala, min gamla är även väldigt kass. Får nog fixa RGB filter i stället? Eller gå tillbaka till färgkamera? :) Det är ju enormt tidskrävande det här med filterfoto!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jorand
spamtest: JA

Re: M45 - Mikael Skafar

Post by jorand »

Hej Micke,

Är det någonstans det har varit bra väder i höst? I Norrköping öser regnet ner just nu. Noterade att du har fångat 16 magnituders galaxen UGC 2838 (SE om Electra) på din bild. Roligt!

Hälsningar Jörgen
Lazze

Post by Lazze »

Tycker den här bilden ser ut att ha väldigt mycket potential. Det är rejält mycket nebulositet du fångat med all exponeringstid och skärpan ser OK ut. Den är som gjord att måla på med lite färg :D

/Lasse
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Tack ska ni ha! Tack även för förklaringen om vilken Galax som syns nedan till höger på bilden. Jag såg den då jag bildbehandlade men är för "lat" att ta reda på vad det är. :) 16.e magnituden är rätt imponerande!

Mvh //Micke
Timo

Post by Timo »

Det kan bli någonting av denna med lite mer tid och kanske färg Micke !
Men som du säger det är omständigt med att behöva ta RGB för sig för att till slut få en färgbild.
Med en färgkamera bör man ju hinna med att åtminstone börja på objekt nr 2 med samma exponeringstid för att sen kunna bildbehandla under perioder med moln.
Kanske skulle du dra ner en aning på stjärnornas storlek enligt min smak.
Hoppas du får till färgen också !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bengt

Post by Bengt »

Det är väl detta som gör denna hobby så svår när man börjar bli veteran i dessa sammanhang.
Man blir aldrig nöjd.
Hade du tagit denna bild för något år sedan hade du varit fullt nöjd med denna bild.
Även om en färgvariant hade varit trevlig att se den duger gott i detta sv formatet också.Sticker lite ut från mängden med en sv bild på detta objektet.

Trots många fina m45 de sista åren är Robert helt overkliga plejadbild han tog med sin lilla fs 60 för x antal år sedan still nr 1. Undrar om jag får se en bättre bild en dag tagen från Sverige.
Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Som jag skrev på AstronomiGuiden så gillar jag verkligen din svart-vita M45.
Är det den här bilden från 2005 du syftar på Bengt: http://astronet.se/view_image.php?id=12. Den är ju fantastisk, inte mins med tanke på den begränsade storleken på teleskopet.
Där finns också den lilla galaxen UGC 2838 med på mag 16-18.

/*Peter R
Grinde
spamtest: JA

Post by Grinde »

Kanonbild!

Fantastisk fin nebulositet. Jag är lite nyfiken på att skaffa en mono-ccd, vore inte dumt med kylning och möjlighet att fånga H-alpha vilket visat sig riktigt klurigt med min omodifierade dslr. Men när rutinerade fotografer som dig tycker att det är tidskrävande med filter och funderar på att gå tillbaka till färgkamera, så börjar jag fundera om jag verkligen är redo för det :P Men åter igen, riktigt fin bild, jag tycker den passar väldigt bra i svartvitt, skiljer sig från mängden helt klart!

Och jag kommer ihåg Roberts bild, den var en av de första astro-bilderna jag såg, och då bestämde mig för att köpa teleskop och börja fota förra året :)
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Som vanligt har jag jobbat vidare med bilden :) Pressat fram ännu mer detaljer i nebulositeten och minskat något på stjärnorna, på Timos inrådan :) Med färg på denna så är den snart ikapp Roberts :) Tycker till och med att min är skarapare (utan att vara allt för ödmuk :) Kul att ha ett sådant mål och att det stått sig så länge!

Mvh //Micke
Timo

Post by Timo »

Mycket bättre Micke !
Den här har potential till att bli en konkurrent till Roberts bild :)
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”