M45 igen - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

M45 igen - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 igen
Exponering: 5*5min
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: Drog iväg några exponeringar mot M45 efter jag var klar med NGC 6960, för att se om det blev lika oskarpt här (därav slarvig inramning). Ngt bättre blev det, men lite avlånga stjärnor i höjdled, plågade bilden lite för mkt i photoshop i brist på exponeringstid.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: M45 igen - Jonas Grinde

Post by Peter R »

Fina nebulositeter och mjukt resultat. Den här är mycket bättre än din förra M45 på alla sätt och vis.
De större stjärnorna ser bra ut men du har lite mycket mörka ringar runt de mindre.
Lite konstig spegling/artefakt på Alcyone nere till höger med tanke på att de andra stjärnorna inte visar upp det alls.

/*Peter R
Perran

Post by Perran »

Jag gillar denna bild helt klart, kul och se att du jobbar med en systemkamera, personligen gillar jag mjukheten i DSLR bilder.

Vänligen
P-M
Grinde
spamtest: JA

Post by Grinde »

Peter R wrote:Fina nebulositeter och mjukt resultat. Den här är mycket bättre än din förra M45 på alla sätt och vis.
De större stjärnorna ser bra ut men du har lite mycket mörka ringar runt de mindre.
Lite konstig spegling/artefakt på Alcyone nere till höger med tanke på att de andra stjärnorna inte visar upp det alls.

/*Peter R
Tack så mycket!
Och fint med konstruktiv kritik, mkt lärorikt! Jag satt precis och grubblade över de mörka ringarna, troligen ett resultat av för mkt Minimum & Sharpen filter--- Slängde upp en snabbmodifierad ny version utan ringar (tror jag). Jag tog bilden och markerade stjärnorna i photoshop, expanderade markeringen tills den nådde ytterringen på de mörka områdena, sen subtraherade jag markeringen med innerdiametern, "blurrade" med några pixlar, och ljusade upp det markerade området något med nivåer, det verkar funkat rätt bra? Bifogar en före/efter-bild, 300% förstorning
Trolla med ringar
Trolla med ringar
ringar_bort.jpg (96.83 KiB) Viewed 2309 times
Perran wrote:Jag gillar denna bild helt klart, kul och se att du jobbar med en systemkamera, personligen gillar jag mjukheten i DSLR bilder.

Vänligen
P-M
Kul att höra! Eftersom jag hobbyfotat med systemkamera i 2 år innan jag fick upp ögonen för astrofoto så blev det ett naturligt steg att använda den med teleskopet som löjligt stort teleobjektiv, så jag inte känner mig helt vilsen. Låter väldigt krångligt med filter osv osv med ccd. Men tanken att kunna plåta smalband (och få med h-alpha i bilderna) när månen annars gör mig på riktigt grinigt humör lockar rätt mkt nu. Och temperatur-reglerad kylning vore inte heller dumt

Return to “Bilder”