NGC 6960 - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

NGC 6960 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6960
Exponering: 18*5min
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: Med redigt självförtroende efter att äntligen fått till min första vettiga bild utan tjorv (M31) så smällde jag upp grejjerna ännu en gång, men verkade glömt dra åt höjdjusterings skruvarna på monteringen, för när kameran slutat fota, så pekade polsiktet väldigt fel, och nåt annat måste tjorvat också, för stjärnorna var väldigt mkt större än när jag plåtade m31, trots bra fokus. Guidningen spökade kanske?
Hur som helst så har jag nog kört för mkt minimum-filter på den här, för övrigt första bilden jag kalibrerat och behandlat i RAW istället för jpg. Nu vill jag ha en CCD!! kommer bli dyrt...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: NGC 6960 - Jonas Grinde

Post by Peter R »

Hej Jonas,
ännu en gång fina bilder du laddar upp.
Är din kamera omoddad? Då är det inte lätt att få fram de röda H-filamenten.

/*Peter R
Perran

Post by Perran »

Varför CCD när du får så här trevliga bilder?
Gillar denna också.

Vänligen
P-M
Lazze

Post by Lazze »

Fantasktiskt lugn vacker bild och fina färger på stjärnorna. Din kamera verkar som sagt omoddad men med en moddning så har du redan en fin astrokamera.

/Lasse
Grinde

Post by Grinde »

Peter R wrote:Hej Jonas,
ännu en gång fina bilder du laddar upp.
Är din kamera omoddad? Då är det inte lätt att få fram de röda H-filamenten.

/*Peter R
Stort tack! Ja det stämmer, det är en standard och rätt sliten EOS 50D utan modofikation.
Jag satt och funderade hur man skulle kunna förstärka just de röda filamenten här i bilden och utan att hålla på att fuska med markeringar och masker, föredrar globala förändringar av bilden för att inte spöka till det helt. Duplicerade bilden , körde jag selective color på övre lagret, och valde magenta-kanalen och drog ner färgen till noll (ha-filamenten i min bild råkade bli magenta med rådande färgbalans). Valde sedan blend-mode till Differance, för att på så sätt få ett "H-Alpha only" . Kopierade resultatet och stretchade lite med nivåer, och lade sedan det stretchade "H-Alpha only" lagret ovanpå original-lagret med blend mode "Screen" , för att på så sätt få upp ljusstyrkan i enbart h-alpha filamenten. Kanske inte det smartaste/enklast sättet, men det var bara en idé jag fick nu, och ville testa:
Starkare Ha
Starkare Ha
Ha-boost.jpg (121.93 KiB) Viewed 3387 times
Ny version uppe nu
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Vacker bild med mycket färgrikt levande stjärnfält. Den blågröna delen av nebulosan har du fångat mycket bra tycker jag. Skulle man mixa ihop det med en h-alpha bild från en moddad eller ccd kamera så skulle det bli en riktigt kanonbild tror jag.
Grinde

Post by Grinde »

Robert wrote:Vacker bild med mycket färgrikt levande stjärnfält. Den blågröna delen av nebulosan har du fångat mycket bra tycker jag. Skulle man mixa ihop det med en h-alpha bild från en moddad eller ccd kamera så skulle det bli en riktigt kanonbild tror jag.

Tack Robert!

Ja, jag börjar förstå att det är rätt mkt som filtreras bort av canons ir-filter, och sitter och funderar lite på att köpa ccd &/el modda min dslr. Men av många moddade dslr-bilder jag sett visar fin röd nebulositet, men på bekostnad av att nästan alla stjärnor ser gräsligt röda ut, nästan som man tagit en mono-bild och lagt på ett rött färgfilter. Eller är det pga lite väl aggresiv bildbehandling för att locka fram h-alpha regionerna? För jag gillar verkligen färgerna stjärnorna har i bilderna som min kamera spottar ur sig.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Det är väldigt lätt att få för röda stjärnor då man vill dra fram mer av en röd nebulosa. Så allt för rödasrjänor på modade kameror beror nog mer på bildbehandlingen.

Return to “Bilder”