Ny bild i galleriet Objekt: M31 Testbild Exponering: Fotograf: Bengt Svensson Kommentar: Första testet med Megrez 72 och min h9kamera. Oväntat plan trots jag kört utan flattener.
Någon sa här på forumet det inte funka utan reducerare/flattener med denna tuben .Megrez 72. Var därför tvungen testa och se hur bra den var. Helt plan är den inte ser jag men den verkar funka med min kamera
Synfältet imponera trots så litet chip som H9 an har. Tog en testserie här på 2x600sek.
Tack för de snälla orden för denna lilla testbild.
Nästa steg får bli att testa den på en större nebulosa och dra en runda med smalband. Tyvärr har vi gått in en period med ganska fuktig kvälls luft vilket gör det sämre vädermässigt få fram lite skarpa bilder.Antar det är fler än jag just nu som tampas med detta väderfenomen med lätt dis.
Din Megrez tecknar ju väldigt bra utan reducerare Bengt !
Det där med diset har vi två talat om tidigare och jag har väl tur som bor uppe på åsen för det brukar hålla sig borta till framåt 02.00 - 03.00 innan den slår till. Fast bara ett par timmar för vid 06.00 tiden är det disfritt igen
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
En mjuk och behaglig bild med bra balans mellan stjärnorna och stoftmolnen.
Imponerande följe på 10 minuter! Om jag tar en-minuters exponeringar här i Stockholm kommer det att vara satellitspår på var 20:nde bild i snitt.
Är inte risken stor att ni får kassera ett stort antal bilder med så långa exponeringstider eller är det retusch som gäller.
Hur blir motsvarande bild med din FLT132?
Är de bara 2st 10 min subbar som i detta fallet som ska stackas är det kanske lite risk att man får med satelliter som syns.I normala fall brukar jag ha minst sammanlagt 3 h då är 10min exp helt lagom med så liten tub tycker jag.Kommer där med en satellit så försvinner den i stackningen.
Med min flt 132 är synfältet säkert 1/10 del av detta med en sxv-H9 ccd. Vilket gör den mindre lämplig med min ccd på dessa objekt
För större nebulosor, galaxer eller större öppna stjärnhopar är denna lilla tub helt perfekt. Dessutom är det betydligt lättare få bra följning i denna bildskala.