Läget just nu...

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
GAIS

Läget just nu...

Post by GAIS »

Nu kör jag andra sessionen, nytt för denna gång är att jag säkerställt att chipen är "alignade" med varandra. Förra gången var dom typ 40g skilda.
Jag kör dessutom utan CLS filtret på Canonen, mest för att kolla om färgerna blir bättre.
Denna gång är det ju inget månljus - så jag kör vidare med tidigare exponeringstider (trots StarSofts fina input i annan tråd".

Seeingen är bedrövligt bra! - transparensen är dessvärre lika bedrövligt dålig.

Jag hade tänkt att PECträna idag, kanske blir det i natt... men jag tror dessvärre att min polinställning inte är vad den borde, då känns PECträning onödig.
Jag tänkte avsluta sessionen med lite polinställning.

I övrigt är guidningen inte lika bra som senast, ligger inom +/- 0,6 pixels, men fraförallt ligger jag på + värden stor del av tiden... fattar inte riktigt varför.
Kanske är det vinden eller att jag fotar nästa rakt upp... Felet är störst på Y-axeln

Jag upptäckte med irritation att jag skulle haft kortare exponering på framförallt L exponeringarna - jag har just bränt ut centrum på objektet.

Jag har dessutom insett att pirplattan på piren är för klen (piren är dock stabil). Den sviktar lite (givetvis inte mycket), men detta är inte bra - svetsning är nödvändig.

Vad jag fotar får ni se i mörra eller nått :-), men inte M31 i alla fall :-)
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: Läget just nu...

Post by Robert »

Kul att du är igång. Själv gick luften ur mig för idag då guidern inte vill vara med. Om det är klart imorgon med kanske det blir guidning via Takahashin med H9an som guidekamera....

Return to “Allmänt”