M31 - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

M31 - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31
Exponering:
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Så då var den första bilden gjord på mitt nya sätt. Under ca tre timmar lyckade jag få 146m Luminans (5min subbar) med WO/Atik och 150m RGB (4min subbar) med TS/Canon. Kamerorna fotoade alltså samtidigt. Med andra ord hyffsat mycket data på relativt kort tid.

Bilden var tagen vid usel seeing och transparens samt i princip fullmåne.

Bildbehandling har mer att önska, men detta är vad man hinner på 20m på lunchen = bättre kommer.
I övrigt är det lite lurigt nu i början att kombinera bilder från olika kameror... L bilden är dock riktigt bra medans RGB datan är lite sådär... kanske CLS filtret spökar.

Dock är jag nöjd med monteringens jobb, i alla fall hyfsat runt. CGEpro har alltså haft premiär.

Alla bilder bias, dark och flat behandlade.

I nedre vänstra hörnet och lite i alla hörn är stjärnorna lite ovala, kan detta vara dålig polinställning eller som vanligt nått med flattern?
TILLÄGG: Upptäkte samma symptom på både L och RGB data (alltså olika teleskop), borde då vara field rotation / dålig polinställning, eller? Bilderna ser plana och fina ut i CCDINspector... tips?

Comments (eller chainsaw)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by Starsoft »

Tja... med de små teleskopen med sina korta brännvidder som du använder är det väl svårt att säga något om monteringens kapacitet, det är väl lite overkill. Med andra ord, du måste köpa större teleskop innan det går att testa monteringen och eftersom du nu också börjat med att köra med L och RGB samtidigt så är det väl bara att slå till på två rejäla RC teleskop, det klarar nog den där monteringen bra :D

När det gäller hörnen så tycker jag inte det ser ut som fältrotation utan som du säger korrektorproblem.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Brännvidderna må vara korta, men paketet väger ca 27kg ändå...

Besträffande RC och liknande så lockar det ju såklart, men inte innan jag har ett fast obs.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by Starsoft »

paketet väger ca 27kg
Oj då, jag har aldrig haft en riktig refraktor så jag underskattade vikten...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by gost »

Mattias,

Intressant detta med två kameror. Hur gör du med bildbehandlingen, skalar du ner canonbilderna till Atiks storlek?

Är Canonkameran moddad?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by Bengt »

Klart godkänt!

Men du gör som jag har brukat göra använder blåsrör på en kanon vilket inte visar så mycket hur bra montering du har. :D Tror nog även den fina monteringen kan hantera även större burkar.

Ser du får lite märkliga färgfenomen i framförallt högra övre hörnet som strålar i blått.Är det månljuset skuld tro?



Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by Starsoft »

Apropå vikt i systemet så passade jag på att mäta en av myrstigarna i din bild och uppskattade systemflexet i den aktuella vinkeln till under 0,1 bågsekund/minut vilket jag tycker är ganska lite men om du kör med smalbandsfilter och långa exponeringar kan det kanske vara något som du behöver ta hänsyn till.

Med min 10" newton med 4,5" newton guidetub som jag nu har pensionerat så låg flexet ofta på runt 0,3" per minut och orsakade då riktiga problem.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Tack för inputen, lite svar:
gost wrote: Ser du får lite märkliga färgfenomen i framförallt högra övre hörnet som strålar i blått.Är det månljuset skuld tro?
Ja, det tror jag då månen bara var några grader fr M31 + att det är en trekant i övre hörnet som inte har färgdata då kamerorna inte var "vridna lika".
gost wrote:Är Canonkameran moddad?
Japp
Starsoft wrote:Intressant detta med två kameror. Hur gör du med bildbehandlingen, skalar du ner canonbilderna till Atiks storlek?
Finns nog många sätt, såhär gör jag:
1. Atik datan alignar och kalibrerar jag i CCDstack
2. Canon datan fixar jag till i DeepSkyStacker
3. Sedan öpnnar jag bägge bilderna i CCDstack och alignar de två bilderna (sker nästa automatiskt).
4- Sparar dom sedan separat som Tiff
5. Öppnar dom i PS, kopierar in L bilden i RGB bilden. Ställer L lagret som luminans - Klart
Med andra ord så skalar jag alltid RGB bilden så den passar L bilden (oavsett om RGB bilden är större eller mindre)
All bildbehandling gör jag sedan i två lager i PS, vilket jag tycker man alltid skall göra.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Nu har jag lagt lika mycket tid på bildbehandlingen som exponering.

Bättre, eller för mycket Gendler?

Jag är dock nöjd med vad som kan klämmas ut på 3tim exponering med min nya strategi.
Tittar jag på mina gamla M31 jag tagit så är denna klart bättre än vad jag fick ut vid 5-6timmar och klart bättre himmel. Självklart bidrar mycket till att det blir mer L data.
Tanken var att jag skulle kunna ta tillräckligt med data under en session (natt). Tidigare behövde jag två på de bilder jag är nöjd med -> och det tycks jag lyckat med (enligt mig själv).

CGEpro'n gör säkert inte bilderna bättre, men utan den kunde jag inte fota med två teleskop samtidigt.



Comments?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by Bengt »

För ljus enligt mitt tycke.Använd k värdet i photoshop och dra ner svärtan till ca 85% då blir det en bild i min smak.Men huvudsaken är att den ser bra ut hos den egna skärmen.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by Robert »

Den blev fin speciellt med tanke på månens närhet.

Jag saknar dock lite mer blå kräm i färgbalansen. I mitt tycke lite dragning åt rödgul nu.
Lite mer färg på stjärnorna med och bilden blir ändå mer levande.
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Starsoft wrote:Apropå vikt i systemet så passade jag på att mäta en av myrstigarna i din bild och uppskattade systemflexet i den aktuella vinkeln till under 0,1 bågsekund/minut vilket jag tycker är ganska lite men om du kör med smalbandsfilter och långa exponeringar kan det kanske vara något som du behöver ta hänsyn till.

Med min 10" newton med 4,5" newton guidetub som jag nu har pensionerat så låg flexet ofta på runt 0,3" per minut och orsakade då riktiga problem.

Anders

Nyfiken - hur kollar man sånt här Anders?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M31 - Mattias Klasson

Post by Starsoft »

Bildsensorns heta pixels ligger alltid på samma ställe på sensorn men om vinkeln mellan guide och huvudtub ändrar sig under sessionen kommer bilden att sakta vandra i någon riktning. När man sedan allignar och stackar bilderna så blir resultatet det omvända, bilden på motivet ligger stilla men hot pixels vandrar i stället över bilden och skapar "myrstigar".

Dom exakta värdena har jag glömt så siffrorna jag hänvisar till kan vara lite fel.

I din bild uppskattade jag att du hade en upplösning på ca 1,9 bågsekunder per pixel, längden på de "myrstigar" som dina heta pixels gav upphov till fick jag till 8 pixels eller något sådant. Det totala flexet blir då 1,9 * 8 = 15 bågsekunder. Din fotosession tror jag var på 150 minuter, vilket ger 15 / 150 = 0,1 bågsekund per minut.

Det här var nog huvudskälet att jag gav upp med min 10" på EQ6, det gick helt enkelt inte att ta långa exponeringar. Jag försökte kompensera flexet med en egen guideprogramvara och kunde väl fördubbla max exponeringstid till 10 minuter men det är alldeles för lite vid smalbandsfoto.

EDIT:

Kan vara värt att tillägga att om man med en eller annan metod eliminerar flexet så får man ett annat minst lika stort problem i stället. Precis som vanlig när man håller på med astrofoto alltså, man löser ett problem men möter då genast bara ett nytt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”