Jag är ny medlem i gruppen.
Jag har byggt ett datorstyrt GoTo 4.5" Newton teleskop på ekvatorial montering på EQ2-mount på ett eget trebent stativ i "betongstabilt utförande".
Programvaran (TELEDRV 3.10B) kan köras under MSDOS, W95 och W98 (inte XP)
Funktionerna i styrningen är 8 stegs hastighetskontroll, Siderisk tid, autottracking med Hold för CCD fotografering, Manuell GoTo, Grand Tour GoTo, Enpunktkalibering, Autoguide, Wireless control, Meade LX200 kommandon för anslutning till ex.vis Carties Du Ciel stjärnprogram för stryrning. Funktion för STORA TECKEN på bildskärmen (som syns på 6 meters håll) är på ingång i nästa version av programvaran (TELEDRV 3.10 C)
Mekaniken består av stegmotorer med växellådor (snäckväxlar), en enkel elektronikbox (elektroniken finns att köpa "nästan färdig" som byggsats) som ansluts till LPT-porten (det måste finnas en LPT-port på datorn) och lite monteringsmaterial, inga encoders är nödvändiga
För anslutning för extern LX200 styrning och kommunikation behövs även en COM port
Autoguide med låsning och wireless control sker med en enkel reläbox och kräver inget extra av datorn
Allt är freeware och ett gör det själv paket för den som är intresserad och kan skruva ihop lite mekanik och löda lite grann
Manual på svenska finns för översändning.... sänd ett mail eller svara på inlägget med din mailadress så sänder jag över ett PDF exempar

Väl mött