M82 Cigarrgalaxen - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
spamtest: JA

M82 Cigarrgalaxen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82 Cigarrgalaxen
Exponering: 3*1 min
Fotograf: Jörgen Andersson
Kommentar: Bild av M82 i primärfokus med en Nikon D300 (ISO 1250). Bilderna är stackade och bildbehandlade i PS CS4.

Lite råd önskas: Bilden är inte skarp. Ska man exponera fler bilder eller ska man exponera med längre slutartid? Lägre ISO? Kanske dålig fokus från början? Seeing? Finns det någon speciell metod som någon kan rekommenderar för att skärpa upp bilderna i efterhand. Några speciella program som rekommenderas?

//Jörgen

Image
Robert
Site Admin

Re: M82 Cigarrgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Robert »

För att våra så kort tid tycker jag du har fått ut mycket data ur bilden.

Vad jag har förstått med Canon-kamerorna är att de som fotar med dem inte kör på högsta ISOläget så ofta utan oftast runt 800 för att få en bra balans mellan ljuskänslighet och brus.

Bilden är inte så oskarp. Cigarren är inte så ljusstark så detaljerna behöver mer tid för att komma fram tydligt. Det som skulle ge dig mer resultat snabbast på detta objekt är mer tid. Om möjligt längre subexponeringar och sedan många fler så kommer du få en bra bild.
jorand

Post by jorand »

Tack, då får jag försöka med lite fler bilder vid nästa tillfälle. En fråga angående stacking: PS har ju flera möjligheter att lägga ihop bilder genom att välja olika blandningslägen. Jag har använt "Normal" med opaciteten 50% när jag har adderat bilderna. Jag provade också denna gång att ta en "mörkerbild" som jag sedan subtraherade från varje bild i PS genom blandningsläget ". Skillnaden var enligt min mening subtil. Granskade man bilden i hög förstoring såg man att några "pixlar" försvann men inte var det mycket. Var det rätt metod?

//Jörgen
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ett viktigt steg när man skall bildbehandla massa bilder är att lämna photoshop i stackningssteget.

Photoshop är bra på mycket men stacka bilder lämpar den sig inte för speciellt när det blir många bilder. Rekomenderar att du provar deepsky stacker för detta.

När du sedan har stackat din bild kan du ta in den i photoshop för slutbildbehandling.
Lazze

Post by Lazze »

Jag är inte den mest erfarne att svara på mörkerbilder, men vad jag läst mig till ska man helst ta flera för att få bra effekt. Jag har läst att man t.o.m. kan tillföra brus till en bild med enstaka mörkerexponering. DeepSkyStacker stackar flera mörkerexponeringar till en "Master"-dark automatiskt.
Sen är det väl så att en-minuters exponeringar med en bra modern systemkamera när det är kallt ute inte har så mycket brus ifrån början?

/Lasse
jorand

Post by jorand »

Tack för tipsen. Jag laddade ner deepsky stacker och stackade bilderna där. Det gjorde skillnad :D Denna gång så använde jag inte någon "mörkerbild". Innan jag stackade bilderna justerade jag dock bildernas vit- och svartpunkt i PS. Det gjorde att himmelsbakgrunden blev mer neutral och inte så "färggrynig" som tidigare. Bilden blev skarpare än tidigare och mer balanserad.

//Jörgen

Image
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Vilken skillnad.

Ser jättrebra ut nu för att vara så kort tid som 3 minuter.

Return to “Bilder”