Det var också premiär för Astronomiks insticksfilter CLS-CCD tror jag det heter. Kameran är en moddad EOS 450.
Guidningen gjordes side-by-side med en Starblast 400 mm reflektor/QHY5 och stativet var en EQ-6:a.
Jag valde slöjnebulosan som motiv. Delvis för att synfältet på objektiv och nebulosa passar ganska bra . Tyvärr ligger nebulosan lite högt för mitt synfält. En stor del av den totala exponeringstiden på 4 timmar var både nebulosa och guidestjärna delvis dolda av stuprännan ovanför balkong. Guidningen blev riktigt riktigt dålig och det kan vara en orsak till att stjärnorna inte blev riktigt skarpa.
Jag bifogar 2 bilder. Dels en "normal", dels en där jag använde J-P Metsävainios plug-in för att reducera antalet stjärnor i bilden. Den andra bilden måste nog behandlas lite mer för att se anständig ut, men man ser nebulosastrukturen lite bättre:

Jag hoppas jag kan få låna det här objektivet igen när det är inte är fullmåne. Det vore kul att lägga på lite mer exponeringstid på den här bilden och prova några andra objekt också.
Synpunkter mottas tacksamt. Jag är inte värst hemma på bildbehdling i allmänhet och den här stjärnrika bilden med en stor diffus nebulosa vet jag inte riktigt hur man ska göra med.
/Lasse