NGC 6960 Häxkvastnebulosan - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC 6960 Häxkvastnebulosan - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6960 Häxkvastnebulosan
Exponering: RGB:10*5 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: I brist på annat ett litet test av ett biligt zoom-teleobjektiv, kostade väl typ 1500 kr. Gav ett hyggligt resultat, fukt på frontlinsen tog nog bort det mesta av nebulosan. Snart får jag ett EF 200/2,8L II USM som jag hopas ska vara rejält mycket bättre men jag tycker ändå att det här håller ihop stjärnorna förvånansvärt bra.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: NGC 6960 Häxkvastnebulosan - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Hej !
Intressant experiment,

Det stora problemet verkar vara att få stjärnorna att inte stråla inåt i bilden .De blå stjärnorna ser ut som små kometer som strålar mot centrum av bilden ,Undrar om man kan använda en fieldflattener med större framgång på denna typ av objektiv att kompensera med.Frågan är hur man fäster det på ett bra sätt.
Hade sett fram emot fler bilder från din ccd.
Hur har det gått med din artemis ccd ? Skulle du inte få den lagad?

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej Bengt

Intressant tanke med flattener men jag har hopp om att det 200mm fasta EF objektiv som jag har beställt inte kommer att behöva det, det verkar ge ett jämt och fint fält på de bilder jag hittat på nätet. Men annars så tycker jag det gick förvånansvärt bra med ett plastigt lågbudget teleobjektiv, krymper man bilderna till hälften och lägger på lite bildbehandling så går det nog att få till riktigt skapligt resultat. Jag var på väg att köpa ett Pentax 75mm tele men på upploppet så valde jag bort det alternativet på grund av det höga f-talet.

Trist bara med fukten på frontlinsen som jag drabbades av, det är så länge sen jag fotade med något annat än ett newton så jag hade glömt bort det problemet.

Min Artemiskamera kommer om det nya teleobjektivet håller vad det lovar att användas tillsammans med det objektivet för patrullfotografering, jag har helt gett upp hoppet att kunna hitta någon annan typ av optik som klarar den stora bildsensorn. Det har känts så jäkla trist när jag fotat med Artemis och blivit tvungen att cropa bort stora delar av bilden och inget jag sett på nätet, inkl RC teleskop, har indikerat att det skulle ge runda stjärnor ända ut i hörnen med en sådan bildsensor. Så min rekomendation är, köp inga fullformat kameror för astronomi. Kameror med Kodak 4022 sensor tycker jag ser ut att vara det optimala för "vackra bilder" idag, oavset teleskoptyp.

Att det inte kommer några bilder från mig beror på att jag inte har något fungerande obs, all min astroverksamhet har legat nere sedan i våras på grund av flytt och massor av arbete. Att som jag gjort tidigare plocka upp utrustningen varje kväll typ vägastronomi orkar jag inte längre göra. För att jag ska fota med längre brännvidder så ska utrustningen sitta permanent monterad och kalibrerad så det bara är att köra igång.

Det enda jag kommer att göra fram tills det nya obset är klart är att bära ut min EQ6 och plocka på lite prylar på min DuoMount för lite lek. Man jag våndades en del i den gångna veckan att jag inte kunde fortsätta min bildserie på M33, förhållandena var löjligt bra.

Om vädret blir som det är utlovat i kväll så ska jag ta fram mitt gamla ryska 300 Mak teleobjektiv och testa att ta en wide field på M31.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

MM livet hade varit lättare med ett fast obs :) Jag hade fotat betydligt oftare om jag hade haft det så jag förstår din avsaknad nu. Antar att du skall bygga ett nytt observatorium med tiden. Någon tidsplan på det?

Visst finns det teleskop som ger rundafina stjärnor ända ut i hörnen med ditt stora chip..... Fast de är ju inte helt gratis.. Tex En RCOS RC med deras dedicerade fieldflattner löser det lätt och en AP 160 med :)

Själv funderar jagh på kamera med större chip men kommer inte köra så stort som du valde
Starsoft

Post by Starsoft »

Någon tidsplan på det
Som tur är står obset kvar fast utan innehåll så det ser ut som jag kommer att montera dit min tvillingtub i för användning under vintern. Sannolikheten att jag ska hinna göra klart mitt robotobs så det går att använda i vinter är nog mikroskopisk. Jag har heller ingen lust att trimma in ett nytt fjärrstyrt obs under vintern, det gör man nog bäst under sommarmånaderna.

Visst finns det teleskop som ger rundafina stjärnor ända ut i hörnen med ditt stora chip
Jo det sägs det men jag är skeptisk, för ett tag sedan så publicerades på ett danskt forum råbilder tagna med SkyWatcher RC teleskop och det var allt annat än imponerande, riktiga bananstjärnor ute i hörnen och det var med f/8. Nu kanske den optiska kvaliten på RCOS prylar är bättre men jag skulle bra gärna vilja se en råbild som visar runda och fina stjärnor i hörnen på ett 35mm chip, om man lägger till en korrektor så kanske det funkar men då kan man väl lika gärna köpa en wynn korrektor till en vanlig newton och få samma prestanda till en bråkdel av kostnaden och dessutom ett vettigare f-tal. AP 160 tycker jag har för liten öppning :)

funderar jagh på kamera med större chip men kommer inte köra så stort som du valde
Annars kan du få köpa min Artemis :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”