Komet Lulin - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Komet Lulin - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Komet Lulin
Exponering: 40 st 40 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Stjärnorna och kometen är stackade separat och sedan sammansatta i Photoshop

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: Komet Lulin - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Kul att det äntligen kom en bild i detta forum på Lulin. En helt OK bild, kometen har ju inte visat upp någon direkt svans och var väl inte en av dom mest spännande. Men som sagt kul trots allt.

Jag hade en fin kväll med Lulin för tre veckor sedan. Vi hade varit hos bekanta och kom hem vid 12 snåret på natten. Det grämde mig enormt att just den kvällen skulle vara fin och till sist tog jag mig över latmans tröskeln och gick ut och kikade på kometen.

Först i den stora Galaxia kikaren. En av dom absolut mest spännande ögonblick jag haft med en kikare och komet. Vilken syn det var! Då låg kometen precis under Regulus i Lejonet så den var väldigt enkel att hitta. Absolut värt varje förlorad minut inne i en varm säng. Ute var det ca 10 minus! Trots detta tog jag mig ytterligare en gång i kragen och öppnade upp taket på observatoriet och tog ett par bilder. Jag vet inte varför men jag beslutade mig för att försöka ta den genom 12" Meaden med fokalreduserare och QCam8.an. Fick för mig att detta skulle kunna bli en spännande kombination och att man skulle kunna få med hela kometen. Och det fick man också, men ingen svans så långt ögat nådde. Tyckte mig kunna se mer i Galaxian än vad man gör på bilden.

Bilden blev aldrig färdigbehandlad, tyckte det såg för pjåkigt ut. Kanske får man ge den en chans till?

Mvh //Micke

Return to “Bilder”