M51 - ny behandling - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M51 - ny behandling - Mattias Klasson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 - ny behandling
Exponering: L8m RBG ca 4
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Jag är som ni förstår i LRGB lärlingsfasen bigtime. Jag gjorde om stackning och editiering av min första LRGBgalax någonsin. Jag var dessutom tuffare i bortsortering av obra bilder, därav blev det bara halva exponeringstiden att jobba med = mer brus. Det kan jag just nu leva med när jag försöker lära mig. Själv tycker jag det ändå blev bättre. Framförallt stjärnfärgerna.
I övrigt måste jag säga att CCDStack är ett prima program att kalibrera och stacka med. Numera kör jag enligt följande:

1) Foto: Maxim och PHD (skall nog guida med Maxim i framtiden, har aldrig provat maxims guidning än)

2) Urval av bilder: Maxim

3) Stackning och kallibrering: CCDStack

4) Behandling PS, CCDDtack, Maxim o Neb.

Fråga: Hur mycket brukar ni editera av LRGB stackarna innan ni gör en färgbild?, tar ni t.ex bort ev gradienter redan där eller skärpning?

Kommentarer i övrigt?

P.S La upp två olika modeller D.S

Image
Klicka for att se stor version av bilden
GAIS

Re: M51 - ny behandling - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Tränade lite bildbehandling i LRGB på min första momo bild någonsin.
Framförallt gjorde CCDStack förbättringar.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Timo

Re: M51 - ny behandling - Mattias Klasson

Post by Timo »

Mattias,
den bilden skäms inte för sig !
Verkligen OK med så kort exponeringstid.

Vad gäller bildbehandlingen så har jag gjort alldeles för få för att ha det glasklart i huvudet.
Men jag följer Adam Blocks work flow och den finns på CD så det är bara att ha den öppen samtidigt man bildbehandlar.
Har märkt att det lätt blir för mycket bildbehandling om man inte har något att följa efter. Man ser ofta bilder där någon eller några färger har saturerats alldeles för mycket. Väldigt fult enligt min mening och det är ju inget annat än "överbearbetat" när det blir så.
Men det finns en del som gillar mycket färger på astrobilderna så smaken är delad. Titta bara på paret Tony och Dafne Hallas och deras bilder är långt ifrån det värsta exemplet.
Kommer inte ihåg vem som är värst men jag hade den hemsidan i mina favoriter till igår då jag körde registry cleaner som även tog bort alla favoriter :oops:
Men datorn blev f-n så mycket snabbare igen :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”