Extremt inspirerad av Jacob Bassøes fantastiska bild förra veckan som blev Astronomi Picture of the day provade jag mig på första H-Alpha bild hittils.
Kvällen var fin när jag startade upp men redan efter min första 10 minutare slog locket igen! Eller rättare sagt, jag tog först en 10 minutare (denna bild) sen påbörjade och nästan avslutade jag en 20 minutare. Denna grusades dock av molnen som kom in under den sista minuten!
Tycker själv jag fått häng på min montering nu så nu finns alla möjligheter att ta lite längre exponeringar.
H-Alpha då? En ny utmaning för mig. Har väl gått och "sparat" mig under åren. Varit bekväm och tyckt att det är helt OK med LRGB bilder. Vilket det också är... tills man ser Jacob Bassøes bild

Skämt och sido. Färgkameror har fördelar och nackdelar, lika så Lum kameror. Med tanke på det land vi bor i och med dess omväxlande väder. För att kunna ta en sådan bild som Jacob Bassøe har gjort krävs många nätters fotograferande. Jag har alltid tyckt det känns tungt att inte bli färdig med en bild efter en natt.
Kanske har man "mognat"? Vi får se. Min första H-Alpha bild har jag svårt att bedöma då jag inte har något att jämföra med. Bilden är en enskild 10 minuters exponering. Endast förminskad till 50%. OK lite Deep Sky nioce Reduction är det också.
Något som jag heller inte vet är hur pass mycket sämre denna bild är än om jag tagit den med en LUM kamera. QCam8.an är ju en färgkamera! Endast R och eller L kanalen går att använda. Detta är L. R såg ungefär lika "bra" ut. Ska bli spännande att prova på nästa fina natt då jag planerar att ta typ så många 20 minutare som möjligt.
Mvh //Micke

PS det funkar inte att lägga upp bilder i galleriet. Men och andra sidan så "platsar" denna inte där