M45 Plejaderna - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M45 Plejaderna - Mats Olsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 18x5min
Fotograf: Mats Olsson
Kommentar: Starsoft var nyfiken på hur bilder med ED80 ser ut. Jag lägger ut en bild tagen tidigare i höstas med min ED80. WO 0,8 reducer-flattener har använts. Kamera Nikon D60, ISO 800. Bilden är något beskuren till vänster och uppåt om jag minns rätt, men stjärnorna ser lika skarpa ut i hörnen. Deb bör vara obeskuren till höger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Timo

Re: M45 Plejaderna - Mats Olsson

Post by Timo »

Hej Mats !
Den ser OK ut.
Men du måste väl kunna kräma ut mycket mer ur råbilderna med tanke på att du tagit 18 st 5-minutare ?
Jag tror du har massor av data som inte kommit fram här.
Vilka program bildbehandlar du i ?

Hälsningar
Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Mats

Post by Mats »

Det du tar upp har jag diskuterat med andra tidigare, men jag vet inte om jag kan få ut så mycket mer än så här med en mörk himmel som bakgrund. Jag använder Deep Sky Stacker, och har ibland funderat på om jag kan ha missat något väsentligt i inställningarna men aldrig kunnat hitta något. Nu kör jag i den standardinställning som programmet ligger i när det installeras. Finns det andra bättre metoder är jag idel öra. Denna bild togs med Nikon D60, annars använder jag normalt en D40. Med bägge kamerorna har jag sett ett slags randigt mönster i bakgrunden om jag driver bilderna för hårt.

Jag har tänkt försöka mig på M45 en gång till vid tillfälle, med min FLT98. Den har lite större öppning, det borde ju märkas.
Timo

Post by Timo »

Där ser man.
I min smak har du för mörk bakgrund, den borde vara av en mörkare grå ton, aldrig svart.
Vore kul att testa om det går att få ut mer av dina råfiler.
Själv alignar och stackar jag i Images Plus och direkt efter det kör jag det programmets suveräna DDP och simsalabim så framträder allt :D
Resten gör jag i Photoshop, Paint Shop Pro och/eller PixInsinght.
Timo
Mats

Post by Mats »

Jag borde kanske prova att köra mina bilder i ett annat program någon gång vid tillfälle, för att se om där finns en skillnad. Jag har även ganska oklar bild om hur mycket ett lägre ISO-tal påverkar. Nikon tar bra bilder även vid ISO 1600 fast jag brukar nöja mig med 3 min per bild då, för att störningarna ska hållas i bakgrunden. Däremot har jag fått för mig att nebulosastrukturer blir något mjukare nyanserade vid ISO 800. Här tar jag gärna emot kunskap från er med mer erfarenhet än jag.
Mats

Post by Mats »

Du hade också rätt i ditt första antagande, Timo. Med lite mer lek i DSS och Photoshop ser jag att jag kan få ut något mer nebulositet. Fast jag behåller bakgrunden relativt svart, gillar det bättre så. :D
Timo

Post by Timo »

Mats, smaken är delad som vi vet :D
Men hur som helst, ge inte upp. Du kan få ut mycket mer av dina rååbilder !
Timo
GAIS

Post by GAIS »

Jag tycker den är fin - och ser att du oxå lider,som jag, av halos.
Som flera påtalat kan du garanterat kräma ur mer av raw bilderna samt att inte göra himmelen så svart.
Själv tog jag M45 tidigare i år med DSLR som har lite mer nebulositet med samma tid och deepskystacker.
Prova sigmaclip samt lite "colour range" i PS när du t.ex. stretchar.
Lite mer färg på stjärnorna hade inte skadat heller.

Blir alltid lite väl negativt, men vi väl alla bli bättre ;-)

Skulle vara kul om man kunder få tillgång till orginalfilerna och se vad man kan göra...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)

Return to “Bilder”