M81 Bodes galax - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M81 Bodes galax - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes galax
Exponering: L:41*6 min RGB 3 * 10 * 6 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Äntligen en komplett bild, men förhållandena hade kunnat vara mera tillmötesgående. Jag ska försöka samla mer luminans till den här när seeingen är bättre. Bilden är krympt till 50%.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: M81 Bodes galax - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Lite kommentarer tll den här bilden kan vara på sin plats.

Först det horisontella strecket i galaxens överkant, det beror sannolikt på att det finns komponenter i min Artemis 11002 som inte klarar när omgivningstemperaturen sjunker ner mot -10 grader, det här strecket dyker alltid upp då det är kallt ute. Det är förmodligen en eller flera kondensatorer i kameran som tappar sina värden vilket gör att bilden inte läses ut ordentligt från sensorn genom att klockpulserna blir felaktiga. Det finns dessutom en massa ytterligare horisontella band som man kan se på råbilderna men som försvunnit i stackningen, antar att det blir till att skruva isär kameran och göra någon åtgärd när säsongen är slut.

Jag har också tyckt att det har fungerat förvånansvärt dåligt med konserverade dark bilder med en här kameran, jag har då trott att det har berott på bildsensorn men jag har nu insett att i bildens undre tredjedel så fungerar dark bilderna ganska bra även om de är tagna vid ett annat tillfälle. Jag tror att det beror på att sensorn inte ligger an ordentligt mot sott "cold finger" och därför inte håller den inställda temperaturen över hela chipet, återstår att undersöka.

Ett och annat lär man sig när man designar sin egen ccd kamera.

För övrigt så ser man i bilden också M81 satelitgalax Holmberg IX till vänster, en del andra galaxer syns också i bakgrunden. Med lite ansträngning kan man också se de mörka stråk som går på tvären över M81 som är stoftmoln i vintergatan och alltså ligger i förgrunden.

Om möjligt och förhållandena är bra, för klart blir det i natt, så ska jag försöka få ny/mer luminans i natt för att kunna visa bilden i full storlek.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Fin bild på galaxen tycker jag. och du har beskrivit objektet bra med tycker jag.

En liten fråga bara. Hur kommer det sig att stjärnorna ser lite fyrkantiga ut?
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Anders

Kanonfin bild! Kul kuriosa också det där med stoftmolnen i förgrunden. Inte viste jag att dom tillhör vår egen galax! Kan det tänkas att det finns andra objekt som visar något liknande? På min bildfrån artonhundrafrösihjäl så syns dessa också tydligt. Spännande! http://www.skafar.com/Skafars_Universe_ ... ild_Id=110

Ha det gott! //Micke
Starsoft

Post by Starsoft »

Hur kommer det sig att stjärnorna ser lite fyrkantiga ut?
Stjärnorna blev fyrkantiga när jag krympte bilden, jag använde då "binning" i Iris, det är något jag inte brukar göra så det kan vara därför.
Kan det tänkas att det finns andra objekt som visar något liknande?
Jag vet bestämmt att första gången jag såg det här var det någon annan galax, förmodligen också någon runt karlavagnen men jag minns inte vilken, så det är nog ett fenomen som förekommer här och där. Det finns också en utbredd nebulositet runt polstjärnan där dom här stoftmolnen i stället för att skymma bakrundsljuset reflekterar ljuset från vintergatan och kan synas på djupa exponeringar, finns lite mer att läsa om fenomenet här http://www.galaxyimages.com/UNP_IFNebula.html

Anders
Bengt

Post by Bengt »

Njutbara någorlunda runda fina stjärnor och bra detaljer. Tycker inte de ser så fyrkantiga ut i nuvarande format.

Härligt jobbat .

På min skärm ser bilden lite bättre ut om jag mörkar bakgrunden något . Den ser nästan ut att lida av ljusföroreningar som den ser ut nu. Men det kan säkert skilja mellan skärmar.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Jo Bengt det är nog sant det där med bakgrunden, jag gjorde den lite ljusare för att man skulle kunna se en del detaljer lite bättre, på nästa verison får jag försöka dämpa den lite, kan också vara att himlen var lite mjölkig och trist.

Nu är jag tillbaka i obset för en ny attack på M81, nu i kväll såg jag vintergatan hyggligt och när jag kontrollerade skärpan så visade det sig att det är grym-seeing just nu. Det var första gången som FWHM värdet har legat så gott som helt stilla mellan kontroll-fokus-exponeringarna och enstaka steg på fokusmotorn kunde avläsas på skärpan. Jag hoppas det håller i sig, den första 6 minuters bilden lär ramla in innan jag skrivit färdigt det här.

Den här gången har det varit bebott här ute medan jag varit borta så jag hade lämnat kameran på plats och igång med att ta darks sedan sist, normalt tar jag med allt hem, men det är en härlig upplevelse att bara lyfta på taket, ta bort skyddet på teleskopet och köra igång. På det viset hade jag hoppats att kunna lösa det eviga dark problemet, men nu har temperaturen börjat krypa ned mot -20 grader så jag fick flytta börvärdet på kameratemperaturen till -20, lägre går inte, så det lär bli nya dark i alla fall.

Tänker på era kommentarer när det gäller remote obs, hade jag bara haft ett elektriskt tak (och låtit bli att sätta på teleskopskyddet) hade jag kunnat köra det här hemifrån lika gärna som från stugan bredvid. Så i många fall kanske det inte är så svårt. Om det av någon anledning inte går så är det väl bara att stänga luckorna och åtgärda problemet en annan gång, det måste ju inte fungera varje gång. Det enda kritiska är naturligtvis luckorna, deras funktion måste vara av "rymdfärgeklass" så att man vet att dom stängs, även t.ex. vid strömavbrott.

Jag kör nu remote med hjälp av VNC och det går väl hyggligt men jag tror att alla remote desktop lösningar får svårt när det ska visas bilder så jag skulle nog vilja ha en annan lösning om det går.

Nu har den första bilden ramlat in, FWHM på 3,25" säger programmet, inte det allra bästa men vida överlägset vid det senaste försöket så jag kör vidare. Kan faktiskt vara så att det är monteringen som har suddat till det hela vid den längre exponeringen.

Det hatade köldstrecket skär som en kniv rakt igenom galaxen, inte helt oväntat tydligare än någonsin, ska klippa ut det så GAIS och ni andra får se hur det ser ut.

Image

Antalet hot pixels är rejält mycket mindre nu vid -20 grader, men det tråkiga är att kylningen i kameran är så dålig så det ibland till och med kan vara svårt att hålla -10 som jag brukar köra med. Det finns möjligen en firmware uppgradering som kan förbättra kylningen, skulle vara en dröm att alltid kunna köra vid -20 grader.

Anders

Return to “Bilder”