NGC 7331 Stephans Quintet - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC 7331 Stephans Quintet - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7331 Stephans Quintet
Exponering: L:25 * 6 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Inspirerad av andra fina svartvita bilder lägger jag upp den här också. En knivskarp inledning gick snart över i suddigt dis men medelvärdet blev hyggligt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Timo

Re: NGC 7331 Stephans Quintet - Anders Hemlin

Post by Timo »

Anders,
härlig bild med ett underbart perspektiv !
Kan du exponera längre än 6 min så gör det. Tror du kan få fram ännu mer i kvintetten.
Svartvita bilder gillar jag nästan lika mycket som färg. På vissa objekt ter de sig ännu bättre tycker jag.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jättehärlig svartvit bild. KUl att se både NGC 7331 gruppen och Stephans quintet.
Starsoft

Post by Starsoft »

Jag tycker också som Timo att svartvita bilder kan vara mycket trevliga, motsvarar ju mera det man kan se i ett teleskop visuellt.

När det gäller exponeringstid så kan jag gå upp till 20 minuter om jag har en gynsam vinkel på tuben och har en riktig inställning på min "flexbuster", men annars blir det redan efter 6 minuter så mycket flex så att det inte går att ta skarpa bilder. Problemet med flex är ett av skälen till att jag planerar att byta till ett annat obs med ny montering och andra tuber. Jag blir riktigt avundsjuk när jag ser vilken fin skärpa Timo har med sina 15 minuter subar, så nog skullle jag kunna vinna mycket på att köra längre expionering på så här svaga objekt om det gick.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”