Behöver lite tips

Bilder från galleriet
Post Reply
GAIS

Behöver lite tips

Post by GAIS »

Jag har plötsligt böjat få "blaffor" runt vissa lite starkare stjärnor (dock inte speciellt ljusstarka). Se bif. bild. samt veil nebulosan tidiagre uppladdad.
Jag har inte haft detta problem innan.
Speciellt stora blir problemen när jag använder UHC filter.

Vad berör detta på? - kan det vara:- Intern reflektion
- För långa exponeringar (problemet uppstår redan vid 3min)
- Imma på linsen (har dock inte sett någon)
- För fuktig luft
- Dark frame problem (nja)
- Stacking problem (nja, provat flera olika program)
eller nått annat?

Snälla kom med lite tips och gärna åtgärd.
Attachments
IC1318 4m (60m) iso1600 UHC stack.jpg
IC1318 4m (60m) iso1600 UHC stack.jpg (895.46 KiB) Viewed 2179 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Peter R

Re: Behöver lite tips

Post by Peter R »

Vid felsökning är det bäst att ändra en faktor i taget.
Så varför kör du inte liknande exponering, eller som ger motsvarande resultat, med resp. utan UHC filtret i snabb följd i början av kvällen, innan fukt och imma hinner sätta in. Då kanske du kan se direkt om det är ditt UHC filter som är boven. Om felet inte ligger där kan du fortsätta att jämföra exponeringarna från början och slutet av fotopasset vilket kan påvisa om det är fukt/imma osv.

/*Peter R
GAIS

Post by GAIS »

Jag har testat mot det UVIR filter jag alltid använt. Jag ser en tendens även där men inte lika markant = UHC förstärker problemet.
Jag ser inte detta på "gamla" exponeringar med exakt samma setup (dock utan UHC).

Kanske det kan vara reflektioner mellan filtret och min flattener kom jag på. Dock är setupen samma som innan, men det har varit duktigt fuktigt den senaste tiden.
Kanske lite imma lägger sig på flattern... nja känns långsökt då flattern sitter bara några cm från kameran och den borde definitvt värma bort ev. imma, eller?

Känns som UHC filtret är problemet, det är ju duktigt reflekterande (guldigt) och lite interna reflektioner internt är svårt att komma bort från...

Mer input tack!

- CGEpro:
Starsoft

Post by Starsoft »

Med lite trigonometriska kunskaper och en miniräknare så går det att räkna ut avståndet mellan de reflekterande ytorna i strålgången, då kan man se vad som orskakar problemet. Jag råkade själv ut för samma problem med blaffor runt stjärnorna när jag testade mitt eget nebulosafilter senast jag fotade och det visar sig vara helt oanvändbart när exponeringstiderna blev lite längre.

Beräkningen bör vara typ så här:

Radien på stjärnblaffan i millimeter = r, f-talet = f, ger avståndet mellan de reflekterande ytorna = f * r

Beräknat på mina egna blaffor så blir det 5,4 * (0,009 * 25) = 1,215 mm

0,009 är pixelstorleken i kameran och 25 är radien i pixels för blaffan runt stjärnan.

1,2 millimeter verkar kunna stämma bra med glastjockleken på det oanvändbara filtret jag testade, jag har aldrig annars fått sådana blaffor runt stjärnorna så det är nog säkert att det är filtret som är boven.

Den här beräkningen gäller naturligtvis bara plana ytor, men jag misstänker att man normalt inte får några stora problem med ytor som har radie för då kommer normalt inte ytorna inte så nära varandra och det reflekterade ljuset sprids förmodligen mera på grund av ytans krökning. Ljuset från reflektionerna avtar med kvadraten på avståndet mellan de (plana) reflekterande ytorna, så det är alltså bra med tjockare glas i filter. När jag söker på nätet så verkar det också vara så att dyrare filter kan vara både 2 och 3 millimeter tjocka.

Reflektioner mellan glasytor på längre avstånd från varandra än några millimeter borde vara försumbara utom möjligen när det finns mycket ljusstarka stjärnor i synfältet.

När man har dammfläckar i bilden så går det med motsvarande metod även att räkna ut hur långt från bildsensorn dammet sitter, så att man rengör rätt yta.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
GAIS

Post by GAIS »

Anders - jag tycker det du säger verkar mycket rimligt.
Min dedicerade flattener är helt plan och sitter "mycket" nära chipet.... därav min eftertanke tidigare.

Skall kolla vad som händer utan flattener, det är lite svårt att mäta i flattern/CCD'n utan ett digitalt skjutmått (har jag inte) och hittar inte några CADritningar på nätet.
Men en snabb koll med mina Claes Ohlsson mätprylar visar, om din formel är rätt (vilket din bör vara), att du hittat felet.

Tack

- CGEpro:
Peter R

Post by Peter R »

Här är en CAD-ritning http://www.williamoptics.com/accessorie ... toLens.gif
Min dedicerade flattener är helt plan
Kan den verkligen vara plan? Då kan den väl inte korrigera fokalplanet.

/*Peter R
GAIS

Post by GAIS »

Sjävklart har du rätt, den är inte helt plan, men bra nära i det område jag tittar då jag inte har 24 36 chip.
Tack igen - just mätt o räknat... felet är hittat.
Undrar vad som händer med t.ex UHC-S filter eller CLS?, borde sannolikt bli bättre men fortfarande lite blaffiga.
Håller du med?

- CGEpro:

Return to “Bilder”